![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
Jag plockade ut MSTS från datorn för en tid sedan, då min dator, P3/500, inte klarade av köra det, som det bör köras. Dvs, jag fick 'skruva ner' grafiken så lågt, att det knappast var njutbart längre.
Nu är det dags för en ny maskin, som var tänkt att vara en P4/2.2 med 512mb internminne och 64mb Geforce-grafik, vilket är inom min ekonomiska ram. Den bör räcka ett tag, men frågan är om den räcker till full körning av MSTS (och FlightSim); dvs helt utan 'ryck'. Finns det någon kritisk MSTS-spelare, som testat var gränsen går; går det överhuvudtaget att få ett helt 'ryckfritt' resultat. wilburt |
|
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
Ja kan rekommendera en snabb hårddisk Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM - Special Edition 8MB cache eller den lite större Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM - Special Edition 8MB cache. 1484:- resp. 2180:- på komplett.se Ja har en sån själv och är mycket nöjd. Båda diskarna har fått toppbetyg, nästan i klass med SCSI Hawk ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Senior Member
|
![]()
Westerns diskar är bra även om jag personligen föredrar IBMs, vilket GeForce ska du köpa ?
![]() Jonte |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Grafikkortet är ett 64 MB nVidia GeForce4 MX; säkert ett bra kort, men om det räcker till MSTS vet inte jag.
wil |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Vissa säger att det ska vara som GeeForce 2 (Att det är byggt på samma sätt)
Jag har en P4 1,5 Ghz och 256 mb ram och GeeForce 2 MX 200. Jag kör på full grafik utan att det hackar på Orginal rutterna i 1024(Utan Dynamic shadow och nått mera..) Så att den du skall köpa bör klara av MSTS på full grafik! Lycka till med köpet ![]() MvH. Mson ![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hej...!
Pentium 4 2.2 Ghz borde räcka bra för MSTS! Själv skulle jag föedra en AMD och lägga mellanskillnaden på ett grafikkort eller hårddisk etc. Men alla har ju sin egna åsikt! Med vänlig hälsning: Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Guest
|
![]() Citat:
![]() Med vänliga hälsningar Lukas Nilson / Webmaster på www.s-klass.cjb.net "It takes two to lie. One to lie, and one to listen!" |
|
![]() |
#8 |
Senior Member
|
![]()
Håller med det finns jäkligt bra GeForece 3 kort på marknaden nu för ett rimligt pris, många är också snabbare än GeForce 4 korten..
Däremot tycker jag du inte ska satsa på et MX kort, de är inte särskilt bra.. ![]() Jonte |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Hej...!
Annars kan jag tipsa dig om ATI Radeon 8500 64 MB DDR TV-OUT kortet. Dessa finns för cirka 1900:- och detta motsvarar GeForce 3 Ti500. Observera att detta är LE-varianten. Den är alltså 25 Mhz nerklockad på CPU och minnen jämfört med original. Jag har ett sådant och kan inte göra annat än att rekkomendera det! Som sagt: En snabb hårddisk med extra mycket cache som Hawk var inne på är säkerligen en bra investering med tanke på MSTS. Detta med ett bra moderkort, grafikkort och minnen är ju riktigt bra! Är det Pentium 4 du skall köpa ska du defenitivt ha RD-RAM... Dock är dom så satans dyra bara! Med vänlig hälsning: Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Förresten Wilburt!
Varför kan du inte spela Train Simulator på en Pentium III 500 Mhz? Jag spelar MSTS med bra flyt på min: Intel Pentium III 450 Mhz. 128 MB SDR PC 100 RAM. 12.1 GB 5400 RPM Hårddisk. PowerMagic ATI Radeon 8500 LE 64 MB DDR TV-OUT. På originalrutterna flyter det på riktigt bra! Men visst får man nöja sig med lite lägre inställningar (Visibility) på KMJ-route exempelvis. Med vänlig hälsning: Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Guest
|
![]()
Jag har förstått att grafikkortet är värt att satsa på. Jag börjar tom undra om det stora felet med min nuvarande maskin är mitt 32mbTNT2pro kort.
Det verkade i övrigt var lönsamt att handla av komplett.se. Jag skall kolla hur man handlägger ev. reklamationer och service. Det är ju inte så kul att packa ner en hel dator i en kartong och skicka den till Stockholm för en skitbagatell. Jag tackar för alla synpunkter och tips! (Pson gjorde mig lite betänkt; ett nytt grafikkort räcker kanske.) wilburt |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Hej Wilburt!
Jag tycker du skall testa med att endast köpa dig ett nytt grafikkort innan du lägger ut en massa med pengar på datoruppgradering. Jag köpte ju mitt Radeon 8500 kort till en eventuell uppgradering (kommer nu i September) men även på min Pentium III 450 Mhz så gjorde den ganska bra ifrån sig med MSTS. Hehe, du behöver inte lyssna på mig! Men du kan ju spara dem pengarna du lagt undan till uppgraderingen och endast köpa grafikkortet. Om det visar sig att endast det räcker, ja då har du gjort ett riktigt fynd! Med vänlig hälsning: Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Guest
|
![]()
Jag skulle nog tro att ett nytt grafikkort är precis vad du behöver. Dock räcker det säkerluigen med något av dem billigare på mraknaden, då din dator inte klarar av att "pumpa ut" all kraft som exempelvis ett Geforce 4 Ti eller ATI RADEON 7500/8500. Ett Point Of View GeForce3 Ti200 128Mb DDR TV-out Retail AGP som jag tipsade om tidigare tror jag skulle passa dig som handsken.
Alternativet är att vänta tills nya processorgenerationen kommer, liksom de nya grafikkorten. Då skulle du kunna köpa ett av den "äldre" generationen till ett mycket bra pris. ![]() Med vänliga hälsningar Lukas Nilson / Webmaster på www.s-klass.cjb.net "It takes two to lie. One to lie, and one to listen!" |
![]() |
#14 |
Guest
|
![]()
Tackar för alla tipsen!
Jag har beställt g-kortet, som Lukas rekommenderade. 1273 pengar är verkligen ett hyfsat pris; skulle jag inte vara nöjd med 'uppgraderingen' köper jag en ny maskin till kortet. Jag beställde en ny HD med controller också, WD80gb, men avbeställde den senare när jag fick reda på att mitt gamla TaborII kort inte skulle klara sådana häftiga prylar. TaborII kort tillverkade före november -99 (vilket mitt naturligtvis är) klarar max 28mb HD. Det där med uppgraderingar inte alltid så enkelt; mycket att tänka på. Vi får hoppas att det går bra för Pson. wilburt Edited by - wilburt on 02 September 2002 09:48:40 |
![]() |
#15 |
Senior Member
|
![]()
Egentligen skulle du ha checkat två grejer först:
1. Moderkortert passar till grafikkortet (APG porten stämmer) 2. Att du har ett tillräckligt kraftfullt näteaggregat ![]() Jonte |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
På gång med nytt forum | Fredrik | Off-topic | 22 | 2005-03-26 12:04 |
På gång, om jag gjort rätt. | Bengan | Trainz - Allmänt om Trainz | 15 | 2004-04-07 23:53 |
Pass(ning) på gång! | dalchr01 | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 4 | 2003-01-25 22:54 |