Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-01, 22:28   #1
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard Vägbitar, ett problem att placera ut....

Hej!
När jag placerar ut vägar och sen testar jag simmen, då får jag ofta don´t send meddelande efter andra avslut. Jag förstår inte varför att det blir problem just om vägbitarna. Jag tvingas felsöka i flera timmar och sen löste det sig. Då byggde jag vidare och det blev fel igen. Ny felsökning länge osv.
Jag körde rebuild och den hittar inga fel. Vad tror ni experterna felen kan vara? Hoppas på på hjälp!
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 22:45   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Men, Totte, en av de mest erfarna och skickligaste experterna på MSTS är ju en kille som heter Totte ju...

Jo, jag har också haft mycket bekymmer med vägar genom åren och kan inte riktigt peka på varför dom kan strula till det. En sak man ska tänka på när man bygger, är att dom bygger spårdatabas på samma sätt som spåren (rutt.rdb) och då bör man hantera dom som om dom vore spår, dvs inte låta vägar vara "nästan överlappade" mot varandra, som man kanske rent grafiskt skulle vilja. Och absolut inte, som jag har sett i nån rutt, att i anslutningspunkterna ha 2 vägdelar som är anslutna med varandra spårdatabasmässigt, samtidigt som en treje vägdel ligger "löst" på samma anslutningspunkt... Det blir bekymmer.

En annan bra sak att ha i minnet, som har löst en del bekymmer för mig runt vägar... Det är dock bara applicerbart när en rebuild kraschar och det är att notera koordinaterna där rebuild kraschar. Starta RE igen och gå till koordinaterna krasch-stället. Finns det en väg eller spår där, ta bort den plus anslutande väg/spår-delar. Sen en ny rebuild. Har löst en del bekymmer genom åren på rutter man jobbat med.

Vet inte om det gav nått nytt som du inte redan känner till, men va lite funderingar iallafall...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 23:16   #3
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Tack Mazz!
Då jag la vägarna på ett ställe och sparade, men jag ångrade mig och tog bort bitarna och sparade igen. Sen la jag bitarna på annat sätt på samma plats, tror du Mazz, att det kan vara fel på dem då.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 00:18   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Jo, den situation du nämner är inte otänkbar som "felalstrare". MSTS bygger ju på att många saker hänger ihop med varandra på ett exakt sätt. Misstämmer någonting, så blir det haveri. World-filerna är ju en "innehållsföretckning" tile för tile vad rutten innehåller. Dom måste ligga i fullständig synkronisering med vägdatabasen. När det inte stämmer, så är en rebuild nödvändig. Det är därför man måste göra sig av med sådana objekt som på ett eller annat sätt är "ur fas", så man genom rebuild får allt att synkronisera igen. (tänk på att ingen rebuild ska göras med placerade signaler)

Just när man ångrar sig och gör om (vilket ju är så man ofta vill jobba, låta inspritationen visa vägen), så är det ett tillfälle som jag känner det som är mer kritiskt än andra, just ur aspekten att allt måste hänga ihop. Försiktighet vid sådana tillfällen.

En annan orsak till krasch har varit att man i arbetsivern glömt att spara, men det har dock sällan skadat rutten som sådan, man tappar bara det sen sist sparat.

Mycke magkänsla och lite hårda fakta i dessa funderingar, men det är nog det närmaste jag kan komma i funderingarna om orsak runt vägarnas strulbenägenhet.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:52.