Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-01, 20:51   #1
nejmeg
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Standard Dalabanan

Som sagt i MSTS tråden har jag nu flyttat över mitt projekt till Trainz. Behöver fortfarande någon form av signalplacering och hastighetsinformation. Åker förvisso banan ganska ofta men det blir en aning svårt att hinna se alla signaler här och var så. Hur bygger ni när ni gör icke-fiktiva banor? Placerar ni signaler och liknande hur som helst?

Om jag av någon anledning skulle få för mig att inte kunna fortsätta projektet så kommer jag med största sannolikhet lägga upp den för vidare arbete ifall någon känner för det.

Håller för fullt på med att lägga spår och har i skrivandets stund kommit till Järlåsa.
nejmeg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 22:48   #2
henke327
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Jag placerar faktiskt bara ut dom så att AI trafiken ska flyta bra. Vet att man kan få den information du efterfrågar från banverket. Dock vet jag inte exakt hur du ska gå tillväga...
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-02, 19:22   #3
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Hej! Synd att du avbröt ditt arbete i MSTS, fast i Trainz kan det ju å andra sidan se bättre ut... Visa gärna lite bilder!

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 17:48   #4
nejmeg
Medlem

Standard

Bilder kommer så småningom, just nu består det i princip bara av spår och eh... "gräs" från Uppsala till Sala.
Åkte dalabanan nu i helgen och tänkte förvillat titta efter både hastighetsskyltar och annat men det gick inte så bra, var mörkt och så gick det så jäsikens fort så...
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 16:37   #5
nejmeg
Medlem

Standard

Kan för övrigt tillägga att det skulle uppskattas om någon kunde hjälpa till att få fram lite referensbilder från banan. Har försökt på en hel del tågsidor men inte lyckats få tag i någon från just den här sträckan.
Gammal 2008-10-21, 18:44   #6
nejmeg
Medlem

Standard

Fick tag i hastighetsprofil och signal/växellista över banan från Banverket förra veckan, har suttit och försökt förstå allt som står i den men det är dock många frågetecken som kvarstår.

På hastighetsprofil finns följande: UNE, spm samt så anges hastigheterna i STH A/B/S-tåg, varför det blir lite svårt att veta vilken av dessa som ska anges.
Sedan vet jag att det fördelaktigen sitter orienteringstavlor innan men hurvida var dessa sitter anges inte i listan. Brukar det vara någon speciell längd innan hastigheten börjar gälla som de sitter vanligvis?

Sedan är det en hel del frågetecken kring det här med km-tal. Finns det möjligen någon logisk punkt som just 0 är placerad på på en bana?

Och slutligen på signal/växellistan så anges signaltyperna som Asi, Vsi, UBL, INF.

Inser även att jag kommer att behöva hjälp med banan. Har nu byggt spår fram till Hedemora station från Uppsala men det som främst krockar är att jag inte har så mycket bilder från stationer och annat.
Gammal 2008-10-29, 08:20   #7
bönan
Veteran

Standard

Hej! Jag vill bara säga att jag håller på med rutten Mora-Orsa, som går ihop med Dalabanan alldeles före Mora stn. Det är ju möjligt att tack vare Merge route-funktionen i Trainz sätta ihop de två rutterna och då slipper ju du bygga Moras stationsområde. Jag har dock bara hunnit med spårläggningen, så óm du är intresserad så får du vänta ett tag.

Gammal 2008-10-29, 12:08   #8
mr. desa
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Smile

Tänkte på en sak...
Det finns ju många filmer tagna "Från förarplats" att köpa. Finns Dalabanan inspelad där så är ju problemet till stor del löst.
/Stefan
mr. desa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 21:33   #9
nejmeg
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan
Hej! Jag vill bara säga att jag håller på med rutten Mora-Orsa, som går ihop med Dalabanan alldeles före Mora stn. Det är ju möjligt att tack vare Merge route-funktionen i Trainz sätta ihop de två rutterna och då slipper ju du bygga Moras stationsområde. Jag har dock bara hunnit med spårläggningen, så óm du är intresserad så får du vänta ett tag.
Så vitt jag vet går Dalabanan endast till Borlänge. Vet inte vad banan som går upp te Mora kallas.

Har inte hunnit med mer av byggandet än på ett tag då skolan f.n. tar upp all tid. Så allt som allt är spår lagda från Uppsala te Hedemora. Ska börja lägga ut lite saker som plankorsningar och signaler och annat senare och så klart fixa till spårområden kring Uppsala, Sala, Avesta och Hedemora (samt Borlänge). Den jobbiga biten blir själva omgivningen runt banan, speciellt vid stationerna.
Gammal 2008-10-29, 22:19   #10
bönan
Veteran

Standard

Linjen mellan Mora och Borlänge heter Siljansbanan, men jag trodde att den skulle ingå i din rutt. Bygger du mellan Brolänge-Stockholm eller bara till Uppsala?

Gammal 2008-10-30, 05:20   #11
nejmeg
Medlem

Standard

Jaså, i dagens planer så finns inte Siljansbanan med, det är nog långt att bygga från Uppsala till Borlänge, då jag inte är alltför rutinerad. Uppsala- Stockholm är inte heller aktuellt, nog för att jag f.n. bor närmare Stockholm så blir det på tok för mycket att ge sig på just nu, Stockholm har både fyrspår och annat jox, för att inte tala om att signallistan lär bli flera sidor lång om man vill vara realistisk.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46.