|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2008-11-20, 02:06 | #16 | |
Tidigare ssg
|
Citat:
Kommer det ut en tkl och ger körtillstånd eller är det mycket växling här som gör att det blir lättare att få en överblick med ltkl?
__________________
http://puggen.deviantart.com/ |
|
2008-11-20, 02:56 | #17 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
Citat:
|
|
2008-11-20, 10:44 | #18 | |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
|
Citat:
Nej, det kommer inte ut någon tkl och ger körtillstånd. Bara för att stationen är lokalbevakad betyder inte det att tkl måste ge oss ett körtillstånd genom signalstaven alternativt muntligt. När det är så, då står det i ordern. Annars är det precis som vanligt, när man får kör, då kör man, eftersom man får tillstånd av tkl genom att han ställer närmsta signalen i kör. Vet inte riktigt varför stationerna är lokalbevakade, men i Nässjös fall kan jag tänka mig att det beror på att det är väldigt mycket växling där dygnet runt. Godsvagnar som ska dit, motorvagnar som ska till stall osv. Lägg sen till ett antal anslutande banor varav tre är STRUL-sträckor. Helsingborg har också väldigt mycket växling, och en stor mängd tåg på det. Hässleholm har väl inte riktigt lika mycket växling numera, men ett antal anslutande banor. Tycker det är ganska smidigt att ha lokala tågex. faktiskt. Alvesta påminner om Hässleholm rent trafikmässigt, har dock lite mer växling som pågår där.
__________________
/Erik Götborg |
|
2008-11-21, 14:10 | #19 |
Tidigare ssg
|
Ok, intressant. Tack för förklaringen
Man lär sig något nytt varje dag hehe.
__________________
http://puggen.deviantart.com/ |