Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-16, 14:25   #1
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard Stationär dator för ca. 7k

Nu är det snart dags att flytta till lite större lägenhet, vilket gör att jag nu får plats med en stationär dator också. Tänkte därför ge mig själv nöjet att ge mig själv en i julklapp. Då återstår bara ett problem, jag vet inte så mycket om datorer.

Ni som vet mer, om ni hade ca 7000 att lägga (skärm exkluderad), vad skulle ni köpa? Det jag gör vid datorn är vanligtvis lite bildredigering samt lite lättare spelande, typ Trainz och liknande. Behöver alltså ingen übermonstergaming-burk utan en som funkar hyffsat till det mesta.

Tack på förhand!
_gege besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 14:53   #2
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

AMD eller Intel? Bygga själv eller köpa färdig?

Två förslag från Komplett:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

Läs kommentarerna från dom som köpt dessa datorer!
Gammal 2008-12-16, 14:56   #3
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
AMD eller Intel? Bygga själv eller köpa färdig?

Två förslag från Komplett:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

Läs kommentarerna från dom som köpt dessa datorer!
Vet faktiskt inte, har inte tillräckligt stor koll för att svara på det. Har haft båda tidigare och de har funkat bra.

Köper helst färdigmonterat då jag som sagt inte har jättekoll inom detta område.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 16:43   #4
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege
Vet faktiskt inte, har inte tillräckligt stor koll för att svara på det. Har haft båda tidigare och de har funkat bra.

Köper helst färdigmonterat då jag som sagt inte har jättekoll inom detta område.
Har haft båda jag också. Tycker dock att man får lite mer för pengarna, om man väljer AMD. Bygger man datorn själv får man ännu mer för pengarna och man kan sätta ihop en med dom delar man vill ha (om man inte väljer ett paket vill säga!).

Att bygga en ihop en dator själv är inte särskilt svårt. Det är ju inte så många delar! Kolla denna guide (finns nog fler guider på nätet): http://hem.passagen.se/yogabear/ Annars kanske du känner nån som kan!?

Har inte köpt nån dator i delar av Komplett, men flera av deras uppgraderingspaket (1 Intel och 2-3 AMD) och dom har fungerat bra!

Senast redigerad av Pierre den 2008-12-16 klockan 16:46.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 16:53   #5
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hitta en bättre guide: http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/
Gammal 2008-12-16, 18:07   #6
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Komplett.se är det naturliga valet. Men är du osäker är det bara att gå til lden lokala datorbutiken. Men du får mest för pengarna på Internet.
Gammal 2008-12-16, 23:21   #7
_gege
Medlem

Standard

Tack för era svar. Det är säkert så att man får mest valuta om man bygger själv, men tror inte jag vill ge mig på det. Vad är era tankar kring denna? Elgiganten
Gammal 2008-12-17, 00:39   #8
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Vad är era tankar kring denna? Elgiganten
Svårt att säga, när jag försökte se mer detaljerad information fanns inget mer att se. Reagerar lite på det som står om grafikkortet "dedikerad ATi-grafik", kan ju vara vad som helst och då kanske inbyggd på moderkortet, vilket inte är så kul. Elgiganten KAN ha bra support, men det är en stor kedja och man kan också råka ut för stolpskott på supporten...

Jag kontrar därför med ett motförslag på samma peng och Komplett nu igen, men färdigbyggt m garanti och support:

http://www.komplett.se/k/config.aspx...SystemId=10323

Intel Core2, med socket 775, ger dig en utmärkt möjlighet att om så behövs enkelt kunna uppgradera processorkraften bara genom ett processorbyte, om du om nått år eller så skulle behöva. PCIe ger dig såklart möjligheten at byta grafikkort till vassare grejjer senare. Uppgraderingsmöjligheten tycker jag är en väsentlig faktor när man köper ny burk, särskilt när det finns en budget att hålla sig till. Vi som roar oss med tågsimulatorer kommer nog alltid vara hungriga på mer kraft, även om TRS2009 är effektivare och ger bättre flyt, så med tiden kanske man vill ha bättre iallafall.

Det som innehålls i denna konfig är utmärkt som det är, möjligtvis skulle jag addera 300 spänn på att få ett lite vassare grafikkort, ett 9800GT istället för 9600GT, om budgeten tål det. En burk som kan leva länge för dig tror jag och klarar jobbet med simulator-program utmärkt.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 09:49   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Elgiganten datorn verkade inte dum, fast jag håller mig borta från sånt som det står Compaq, HP, Dell eller nått annat på...skulle hellre ta den Mazz rekomenderar och lägga på till ett 9800GT kort!

Mazz: Klicka på fliken Specifikation. Grafikkortet är ett ATI Radeon HD 3650...
Gammal 2008-12-17, 10:35   #10
_gege
Medlem

Standard

Tack för era svar. Ni anser alltså att man får mer dator från exempelvis Komplett? I den ni länkade var det så vitt jag kunde läsa 2GB RAM, och 4 i den andra. Spelar det stor roll? Kanske var RAM-minnet kasst i den första, vad vet jag.

Kommer mestadels spela Trainz och lite andra äldre spel. De nyare har jag Xboxen till, så uppgradera datorn är nog inte nåt som blir aktuellt på ett tag iaf.
Gammal 2008-12-17, 11:57   #11
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Tack för era svar. Ni anser alltså att man får mer dator från exempelvis Komplett? I den ni länkade var det så vitt jag kunde läsa 2GB RAM, och 4 i den andra. Spelar det stor roll? Kanske var RAM-minnet kasst i den första, vad vet jag.

Kommer mestadels spela Trainz och lite andra äldre spel. De nyare har jag Xboxen till, så uppgradera datorn är nog inte nåt som blir aktuellt på ett tag iaf.
Minne är billigt idag, så det är ingen avgörande faktor. Lägg till 177 spänn, så har du 4 i den här oxå.

Precis, det var tanken med detta förslag, att du inte behöver uppgradera på ett bra tag. Men, när det sedan om t.ex 2 år är dax, så kan du uppgradera en bra bit för en billig peng istället för att köpa en ny rigg.

Nu kunde jag komma åt specifikationen på Elgiganten-burken, det va nog SBS igår. Den ser väl ok ut den med. Vet inte hur jag ska uttrycka mig, men av nån anledning har jag större förtoende för Komplett än Elgiganten vad gäller dator-grejjer. Helt ovetenskapligt.

Gammal 2008-12-17, 14:34   #12
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Minne är billigt idag, så det är ingen avgörande faktor. Lägg till 177 spänn, så har du 4 i den här oxå.

Precis, det var tanken med detta förslag, att du inte behöver uppgradera på ett bra tag. Men, när det sedan om t.ex 2 år är dax, så kan du uppgradera en bra bit för en billig peng istället för att köpa en ny rigg.

Nu kunde jag komma åt specifikationen på Elgiganten-burken, det va nog SBS igår. Den ser väl ok ut den med. Vet inte hur jag ska uttrycka mig, men av nån anledning har jag större förtoende för Komplett än Elgiganten vad gäller dator-grejjer. Helt ovetenskapligt.

Jo det har väl jag också egentligen, precis som man vänder sig till en fotobutik när man ska skaffa sånna prylar. Blir kanske Komplett ändå, om man lägger till lite minne och 9800GT istället. Men som jag har förstått det måste man ändå köra 64bit OS för att fullt utnyttja 4GB så det kanske är onödigt.

La till skärm, 2GB minne och ett Asus GeForce 9800GT 512MB och det landade på ca 9900:-. Känns som ganska prisvärt.
Gammal 2008-12-17, 16:43   #13
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Men som jag har förstått det måste man ändå köra 64bit OS för att fullt utnyttja 4GB så det kanske är onödigt.
Rätt, har för mig att du kan nyttja 3GB med ett 32bit OS, så resten är att elda för kråkorna.

Om man vill, kan man säga till att man vill ha ett 64bit OS. Ingen merkostnad, men man får då installera själv dock. I alla fall var det på det viset i våras.

Gammal 2008-12-17, 17:04   #14
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Rätt, har för mig att du kan nyttja 3GB med ett 32bit OS, så resten är att elda för kråkorna.

Om man vill, kan man säga till att man vill ha ett 64bit OS. Ingen merkostnad, men man får då installera själv dock. I alla fall var det på det viset i våras.

Lite ot-fråga från mig: gäller det även Vista eller är det bara Xp som inte klarar av mer än3Gb i 32 bitars versionen?
Gammal 2008-12-26, 23:33   #15
_gege
Medlem

Standard

Ska uppdatera lite. Beställde en sån här förut idag. Höjde min budget lite, men hoppas den blir bra. Lade till 2GB RAM för totalt 4 också. Nu återstår bara väntan, sen ska här liras Trainz.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:32.