![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Vilket 3D-program rekommenderas, om man själv skulle bygga något enkelt i framtiden. Så att det passar till MSTS, Kuju och TS2009.
Har själv bara använt G-max, men vad jag har förstått. Så funkar det inte så bra, om man vill ha grejorna till andra simulatorer än Trainz. EDIT: Tänkte på något grattisprogram i första hand, om det finns.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2009-01-18 klockan 21:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
Blender är gratis och har så vitt jag kommer ihåg både exporters till MSTS och Trainz. Jag har ett svagt minne att även Railsimualtor lirar ihop med Blender. Jag kan iofs ha fel. Det har hänt förr - jag minns en gång 1967...
Janne Admin Svenska 3D-Tåg - Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Senast redigerad av Janne den 2009-01-18 klockan 21:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Blender är bra, har bra export-möjligheter, men det är svårt att lära sig. (tycker jag)
Ett annat rätt okänt program i de här kretsarna är nog "mod tool"-versionen av Softimage XSi. Det är inte lika svårlärt som blender och har rätt stora exportförmågor, men det är ändå ett stort steg om man är van interface-en och arbetsflödet i gmax/max. länk till programmet http://www.softimage.com/products/modtool/getmod.aspx
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
|
![]()
Tackar.
Ska kolla på dom båda, sen är bara den stora frågan. Om det går in i min lilla skalle, jag som är så förbaskat dålig i engelskan. Tur att man kan få det, något sånär översatt via Google numera. Ska bara ladda hem TS2009 först. 1½ GB, bara 1 kvar á 62%.
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Jag laddade hem Mod Tool igår. Den är stort program (omkring 700Mb). Väldig avancerad program! Jag får nog lära mig fast det är på engelska vilket jag är dålig på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
I stort sett som gmax var av 3dsmax4 på sin tid fast med bättre exportförmågor om jag inte missminner mig.
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Ser att även en Admin är inne i denna tråd.
Men borde den inte ligga ute i vanliga delen av forumet och inte inne i "Community-ware - Projektforum"? Mvh Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Admin & STW-member
|
![]()
Nog sant... *flyttar*
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Admin & STW-member
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#11 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
För den som är intresserad av Blender så finns en liten lokbyggarbeskrivning på följande sida:
http://www.44090digitalmodels.co.uk/...lender_tut.pdf Dock är den, som de mesta på internet, skriven på engelska. mvh .... Mats
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Om man nu är bekant med Gmax verkar det ju vara bättre att fortsätta med Gmax?
Konvertera till .3ds går, även om det är lite bökigt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Annars kan man exportera via en .obj-fil till blender från gmax och därifrån till .im eller vad MSTS(2) och KRS nu använder för filsorter.