Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-01, 19:18   #1
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

I gmax kan man måla om tåg då också?
Om man kan göra detta, hur gör man då?
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 19:27   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas
I gmax kan man måla om tåg då också?
Om man kan göra detta, hur gör man då?
Nej, i gmax modellerar man fram objekt, t ex lok, vagnar osv.

Om du ska måla om ett lok behöver du ha tillgång till lokets texturer och ett program där du kan måla, t ex photoshop eller paint shop pro.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 19:51   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Är det inte så att TS 2009 fortfarande fungerar med .im- filer? då kan man ju använda gmax och göra som man gjorde för -04-06 och det fungerar ändå i TS 2009. Och vad använder man för filsort till -09 som är ny då? Istället för .im-filer menar jag. (och .pm om någon använde dom fortfarande) Och fattade jag det rätt om det är bumpmaps som det finns någon ny variant på i TS 2009. Vad är det som är så speciellt med denna? är det att den inte får dom här felen då en sak som står bakom kan synas framför på bumpade ytor som finns i -06?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 19:58   #4
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Jajamensan, samma gamla filformat.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 20:05   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Men varför ska man då inte använda gMax? Den är lätt att använda, den har en exporter, den är gratis!
Jag tänker inte punna ut med flera tusen bara för att de folk som äger TS2009 istället för -04 eller -06 ska ha lite fina lok och vagnar att köra runt med när man kan ladda ned ett fullt dugligt program gratis! Då är det Aurans (eller vilka som nu ger förbudets) fel att vissa inte kan använda mitt material.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 20:08   #6
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger
Är det inte så att TS 2009 fortfarande fungerar med .im- filer? då kan man ju använda gmax och göra som man gjorde för -04-06 och det fungerar ändå i TS 2009. Och vad använder man för filsort till -09 som är ny då? Istället för .im-filer menar jag. (och .pm om någon använde dom fortfarande) Och fattade jag det rätt om det är bumpmaps som det finns någon ny variant på i TS 2009. Vad är det som är så speciellt med denna? är det att den inte får dom här felen då en sak som står bakom kan synas framför på bumpade ytor som finns i -06?
Man kan säkert använda exportern till gmax och skapa objekt till 2006 och sedan ta in dem i 2009. Men vad man får är ett 2006 objekt i 2009 och då kan man väl lika gärna vara kvar i 2006? Om man går andra vägar än gmax in till 2009 kan man få objekt som är väsentligt mycket mer detaljerade. Låt oss ta ett par exempel.
Denna bild visar hur räls ser ut i 2006: http://www.ts2009.com/images/screens...arty_track.jpg
Denna bild visar hur räls kan se ut i 2009: http://www.ts2009.com/images/screens...lt%20track.jpg

Tittar man på lok så är det lika tydligt där.
Denna bild visar lok i 2006 och 2009 sida vid sida: http://www.ts2009.com/images/screens...de_by_side.jpg
Och så där ångar det på med alla objekt. Man kan få betydligt mer detaljerade objekt till 2009 om man går den andra vägen än gmax och export till 2006.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 08:04   #7
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Finns det något program som trainz gett ut?
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 12:31   #8
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Endast exporters till några 3D-modelling program. Till TS2009 finns som nämnts tidigare inte exporter till gmax.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 19:24   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne
Man kan säkert använda exportern till gmax och skapa objekt till 2006 och sedan ta in dem i 2009. Men vad man får är ett 2006 objekt i 2009 och då kan man väl lika gärna vara kvar i 2006? Om man går andra vägar än gmax in till 2009 kan man få objekt som är väsentligt mycket mer detaljerade. Låt oss ta ett par exempel.
Denna bild visar hur räls ser ut i 2006: http://www.ts2009.com/images/screens...arty_track.jpg
Denna bild visar hur räls kan se ut i 2009: http://www.ts2009.com/images/screens...lt%20track.jpg

Tittar man på lok så är det lika tydligt där.
Denna bild visar lok i 2006 och 2009 sida vid sida: http://www.ts2009.com/images/screens...de_by_side.jpg
Och så där ångar det på med alla objekt. Man kan få betydligt mer detaljerade objekt till 2009 om man går den andra vägen än gmax och export till 2006.
Dom där bilderna har jag sett förut, men vad hindrar en från att göra det i gMax, det går väll att göra mer detaljerade mesher där? Och det är ju delvis TS2009's nya rendermotor som gör att det ser ut sådär eller? Men så stor skillnad är det väll inte på gmax och 3DsMax? Jag är säker på att dom modellerarna på denna sida knappt använder någon av dom knappar som bara finns i 3Ds som inte finns i gMax. Och nu när man har bättre datorer kan man göra saker till trs 2006 som är mer detaljerade och datorn klarar av det. Förut löste man ju det mesta med "kulisser", bumpmappar, eller i texturen, vilket man inte behöver lika mycket idag.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009