Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-08, 03:56   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Vet att tråden är gammal, men jag vill be er om hjälp.

Eftersom MSTS2 är nedlagt och många bestämt sig för att ge KRS en chans så tycker jag att det är kanon om vi bygger egna banor som vi sedan kan lägga ut för nerladdning. Det jag ska komma till är att vi bör hjälpa varandra igenom att göra guides. En sak som kanske är självklar för en person kanske en annan inte alls har vetat om, så skapa guider om allt möjligt (som inte redan finns) så kan ruttbyggare gå in och titta i de olika guiderna för att kanske hitta nya hjälpmedel vid spårbygge osv osv.

Förstår ni vad jag menar? Ingen guide är för uppenbar!


Bra/Dåligt ?

__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 19:01   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Skulle vilja ha en guide på hur tågets bin-fil är uppbyggd. Har jag förstått rätt om man kan jämföra bin-filen med eng-filen (eller wag-filen) i MSTS? Vore bra att veta vad som är vad!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 14:23   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Nu har jag kommit en bit på min rutt i RW och skulle hemskt gärna vilja veta hur man gör tunnlar. Nån (Micke L kanske!?) som skulle kunna göra en guide på det?

Och medans jag frågar, hur stor är varje tiles? Har säkert läst dte nånstans, men glömt bort...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 14:30   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hej, tror inte att det behövs en guide, jag tror du förstår om jag förklarar Om du inte förstår så gör jag en guide

Jag brukar börja med att lägga spåren jag vill ha i tunneln (jag brukar använda "tunnel tracks 01" men det finns ju lite olika nu.

Sedan gör du själva berget som du vill att tunneln ska gå igenom.

Sedan väljer du "Tunnel Hole Decal" som finns där du hittar broar m.m. Det är en svart ruta som funkar på samma sätt som vattnet. Du kan förstora och förminska den så att den passar ditt tunnelhål. Så du sätter alltså dekalen på berget så blir det ett hål (när man är i spel-läge). Så när du kör så är det ett hål in i berget. Glöm inte att du behöver denna dekal även på utfarten av tunneln

Sedan väljer du bara "ingång" till tunneln. Tror att SAD har gjort några till sin rutt, och sen finns det några som följde med i spelet
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 16:39   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hej, tror inte att det behövs en guide, jag tror du förstår om jag förklarar Om du inte förstår så gör jag en guide

Jag brukar börja med att lägga spåren jag vill ha i tunneln (jag brukar använda "tunnel tracks 01" men det finns ju lite olika nu.

Sedan gör du själva berget som du vill att tunneln ska gå igenom.

Sedan väljer du "Tunnel Hole Decal" som finns där du hittar broar m.m. Det är en svart ruta som funkar på samma sätt som vattnet. Du kan förstora och förminska den så att den passar ditt tunnelhål. Så du sätter alltså dekalen på berget så blir det ett hål (när man är i spel-läge). Så när du kör så är det ett hål in i berget. Glöm inte att du behöver denna dekal även på utfarten av tunneln

Sedan väljer du bara "ingång" till tunneln. Tror att SAD har gjort några till sin rutt, och sen finns det några som följde med i spelet
Tack Micke! Ska prova, finns ett ställe på min oelektrifierade bibana som skulle haft en tunnel...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 18:02   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hej, tror inte att det behövs en guide, jag tror du förstår om jag förklarar Om du inte förstår så gör jag en guide

Jag brukar börja med att lägga spåren jag vill ha i tunneln (jag brukar använda "tunnel tracks 01" men det finns ju lite olika nu.

Sedan gör du själva berget som du vill att tunneln ska gå igenom.

Sedan väljer du "Tunnel Hole Decal" som finns där du hittar broar m.m. Det är en svart ruta som funkar på samma sätt som vattnet. Du kan förstora och förminska den så att den passar ditt tunnelhål. Så du sätter alltså dekalen på berget så blir det ett hål (när man är i spel-läge). Så när du kör så är det ett hål in i berget. Glöm inte att du behöver denna dekal även på utfarten av tunneln

Sedan väljer du bara "ingång" till tunneln. Tror att SAD har gjort några till sin rutt, och sen finns det några som följde med i spelet

Tack Micke!
Behövdes ingen guide, var inte så svårt...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 111.jpg (145.0 KB, 159 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009