![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2008
|
![]()
Har stött på lite ytterligare frågor om Stockholms tunnelbana, måste ju börja med att skapa ett scenario om jag förstått det rätt.. dvs sätta ut mitt tåg... för att kunna börja köra...
so far so good... men jag kan bara sätta ut tåget på hm några få ställen, där rälsen går ovan jord, annars så ser jag bara "mark" och kan inte "komma ner i tunnlarna" för att placera ut tågen... Sedan så undrar jag om det går att få passagerare att gå på, att man lägger ut sin rutt så att säga, så att varje stopp "räknas" om ni förstår vad jag menar, nu gör det ju detsamma om man bara gasar förbi alla stationer. Sen så har jag råkat ut för att flera stationer saknar "perronger" utan bara är annorlunda räls, antar att detta har med saknade dependencies att göra. Kanske bara är att sätta ut perronger i surveyor... Sedan läste jag i en tråd att man kunde få "utrop" med nästa stationsnamn... Och har lyckats ändra skylten på tåget, med rätt destination, men den försvinner när jag åkt i några sekunder. Hjälp ![]() /N |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hatar att bumpa... men...
![]() Någon som har nåt förslag på någon av frågorna?, Går det att t.ex lägga upp "tidsscheman" "uppgifter" t.ex som att hämta upp passagerare etc, i surveyor?. Några förslag emottages gärna ![]() Tack ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Jag har ingen koll på stockholmstunnelbana rutten, men jag är villig att ge dig den hjälp jag kan ge.
![]() 1. Ja, man måste ha ett scenario/session. Det är i den filen som alla uppgifter om hur byggnader/vagnar/lok med "scriptruta" är konfigurerade samt var och hur tågsätten ser ut. 2. Sätta ut tåg, man skulle kunna skapa ett tågsett spara det så att du får vagnarna åt rätt håll och så och sedan trycka på tunneln ungefär där spåret ligger. Annars kan du placera ut tåget på en otunnlig plats och sedan dra in det dit du vill ha det. 3. Ja, det går att få passagerare att stiga på/av. För att detta ska funka måste plattformarna/spåren samt loket och vagnarna vara inställda för det samt att det måste vara inställt i sessionen. Vet ej om banan och tågen är gjorda för det i denna rutt. Har du trs 2006 så kan du kolla in banan wadalbavale line av Cardiff workshop. Där finns sk interaktiva passagerarplattformar där man ser personerna både på plattformen och i vagnarna. 4. Att ge lokförare order går att göra. Både i surveyor och när man kör. Det går även att göra tidtabeller och sedan få föraren att köra efter dessa (Jag vet dock ej hur man gör detta.) Ge order gör man i den lilla rutan längst ned på skärman när man kör. Tryck på pilen för att lägga till en order. Lokföraren utför sedan dessa i ordning. I surveyor går du in på rules och sedan väljer du driver rule och trycker på edit. Då kommer det upp en ruta då du kan hantera förare, byta förarnamn och ge dom lom samt order. 5. Resterande frågor finns det nog svar på någonstans här på forumet. Sök! Hoppas du har lärt dig något ![]()
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tack för svar!
mycket hjälpsamt! Det finns passagerare på perrongerna åtminstonde, men har inte ens lyckats öppna dörrarna, så förstår ju att dom har svårt att kliva på. tänkte om man kanske måste sätta upp en typ "rutt med tider man ska försöka följa" som man behövde göra i MSTS, att sätta ut tåg och så fungerar fint, även likaså att köra rutten och så. men lite trist när ingenting händer lixom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Att sätta ut tåget i tunnel eller under mark.
Lättast, är att göra som korvtiger skriver. Att göra iordning tågsetet och spara det. Sen för att få ut tågsetet i tunnelen. Så klickar du fram rutnätet, som du kommer åt i överkanten, när du går upp med musen. Då ser du även objekten under marken. Har du TS2009, så är den rutan på vänstersidan. Har du TRS2004 eller 06, så har du den på högersidan.
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Tusen tack för det tipset Bengan! har även perronger som missas i tunnelbanan, finns det några sätt att åtgärda detta? sätta ut stationer under jord när man inte ser ?.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Haha ah, det kan ju förklara en del:-p
Men hur fungerar "stationsutropen" då? Den ropar ut några i början, typ precis efter att jag angett destinationen. Sen blir det tyst som i graven:-p Jag kör C20 tåget som ni säkert förstått... har även märkt att det inte går att bromsa i det... utan enda sättet att stanna är att vända reversern och "backa"... Ska det vara så är det tänkt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Har för mig att jag sett någon film på C20 och om jag inte mins/såg fel så var det throtteln som dom satte på back precis som du påstår.
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
|
![]()
Hur lägger man ut spåren till T-banan?