![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Jag startar en ny tråd trots att den har anknytning till de svenska signalskripten. Den här tråden kommer att behandla blocksträckor.
I och med att brummfondel's jsTRF-Path Control (som jag har använt till min klarerare i flera år) inte fungerar i TS2009, har jag gjort en ny regel med samma funktion. Den kommer att ingå i Signal Manager 2009 men funktionen kan användas helt fristående, oberoende av de svenska signalerna. Om de svenska signalerna används, så kan man definiera blocksträckor där försignaler, dvärgar och vägskyddssignaler inte bryter blocksträckan. En betaversion kommer först, där bara denna funktion är implementerad. Till denna beta kommer också ett kommando att ingå (om man inte vill använda min klarerare) för att sätta tågvägen i Driver. -
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-03-21 klockan 18:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Toppen Sven-Olov!
Kommer du att lägga ut betaversionen för nedladdning på detta forum? //portin |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ja, betaversionen kommer att finnas för nedladdnig på detta forum.
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Användargränssnittet till block/path funktionen är nu klar. Det är ett ganska avancerat skript, men förhoppningsvis användarvänligt. En liten förklaring hur det fungerar kommer här. Jag bifogar också en CDP fil till er som vill testa funktionen. Obs! CDP filen innehåller inte något körkommando, den innehåller bara betaversion 2.90 av Signal Manager Rule och Signal Library.
Det finns två definitioner på tågvägar som denna regel hanterar. Den ”enkelriktade” tågvägen (path) som slutar med en växel, och den ”dubbelriktade” (block section) som slutar med en huvudsignal i motsatt riktning. Mer om detta kommer senare i denna tråd. Bilderna visar en steg-för-steg beskrivning. För er som har använt js-TRF PathControl tidigare kommer det att kännas bekant. Funktionen är upplagd på samma sätt. Innan ni testar, så måste ALLA signaler namnges på er bana. Och då menar jag ALLA, även stoppbockar och ”end of track” objekt. Bilderna nedan är tagna från Säbyholm Station. -
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Hej! Vad blocksträckor för funktion jag är inte så bra på det med signaler.
gubben50 --------- John.P |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linjeblockering http://jorgen.naslund.skvadern.kund....linjeblock.htm
![]() |