![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
Helt toppen att Swen och KMW har försett oss med signaler, nu är RW riktigt skoj att hålla på med. Tackar o bockar ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
Fina bilder Mazz! En liten fråga bara, syns signalernas sken på långt håll? Omkring 500m? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Det beror lite på vad man har för grafikkort... Jag tror dom syns på 500m håll, i KRS kan man zooma också så att man ser bättre vad signalen visar.
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Varför jag undrar, för jag har inte RS installerat p.g.a. svag dator.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Okej. Nej, men signalerna syns iaf mycket tydligt på rätt nära håll, men sen har jag så dåligt grafikkort så att jag ser inte jättebra på avstånd
![]()
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
|
![]()
Svårt att säga, men runt 500m är nog synbarheten för de svenska signalerna. De tyska signalerna out-of-the-box känns som dom har runt 1 km, ifall det är 60m mellan tyska kontaktledningsstolpar. (17 längder)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hmm, jag förstår fortfarande inte varför man ska ha en "försignalstavla" ?? Sån tavla som ser ut som en försignal
Har läst sidan som KMW skickade..
![]() |
#8 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]() Citat:
Du kan läsa lite på följande sida om du vill veta mer: http://www.home.vxu.se/tnonv03/swedi...enteringstavla mvh .... Mats
![]() |
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Så, kontentan blir att när man passerar denna tavla, så måste man agera utifrån det försignalbesked som man fått. Så har man kommande restriktivt besked, så är det bara o börja bromsa fint. Senast redigerad av Mazz den 2009-06-16 klockan 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]() Citat:
För att sen kunna veta när du har en kilometer kvar till nästa signal, sitter det två skyltar...en orienteringstavla samt den så kallade tioöringen. Tillsammans orienterar dessa om att det är ca 1000 meter kvar till nästa huvudsignal. Skylten i sig visar inte vilket besked nästa signal ger oss, för det fick vi i föregående signal...dvs den kombinerade huvudsignalen. Den så kallade "tioöringen" får en helt annan innebörd ifall den sitter på en kombinerad huvudsignal inne på en driftplats, då den helt plötsligt betyder att ifall signalen saknar ett försignalbesked, skall den tolkas som "vänta stopp".
![]() |
![]() |
#11 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Men hinner ett tåg stanna helt på 1km om det rör sig i 160? Jag vet att det beror på antal vagnar osv osv
![]() |
#12 | |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]() Citat:
På en B-bana, tex. Stockholm-Göteborg, är det trappsignalering som gäller...dvs att man tar ner hastigheterna i flera steg, för att hålla 130 km/h vid signalen som visar "kör 80, vänta stopp", just för att säkerhetsställa att man kan stanna vid nästa signal. Kör man då i 200 km/h som X2000 gör, då blir det att först gå ner från 200 till 130, och därefter helt ner till noll, innan man står stilla. Mellan Katrineholm och Malmö är det C-bana, och då funkar det på ett helt annat sätt...där går man från 200 till stopp direkt, för signalsystemet är uppbyggt på det viset. Sedan har man en viss hjälp av ATC vid vissa tillfällen också, den piper till när det börjar bli läge att bromsa....men personligen bromsar jag redan innan den hojtar till, för att få det mjukt och fint.
/Erik Götborg Senast redigerad av Erik Götborg den 2009-06-17 klockan 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Hedersmedlem
|
![]()
Ja, om föraren uppfattar försignalens ljussken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
En fråga... Är signaler och bryggor mm loddade? ![]() Bryggan på Mazz bild såg ju riktigt flott ut även signalerna ![]() även om vädret kunde ha varit lite soligare och mysigt, Jag gillar inte Himmelen i RS, den är alldeles för dyster, hoppas på en uppdatering, typ "Kosmos" Måste tyvärr medge att jag HELT missat den tråden med bilder som länkas till.. http://www.e-buzz.se/forum/showpost....95&postcount=1 ![]()
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2009-06-17 klockan 02:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
När det gäller himlen så borde du kolla runt i denna tråd:http://forums.uktrainsim.com/viewtop...&sd=a&start=30
för att se potentialen av himlen i Railworks, tycker personligen att den är mycket bättre än i RS. Finns ett par väldigt bra bilder på dom två sista sidorna. Hoppas det hjälper dig lite. |
![]() |
![]() |