Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-01, 09:10   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jahadå gott folk, här kommer T-semaforen.
Den har legat klar nu en tid och just nu sitter Svenolov och försöker komma på något sätt att scripta den på. Svårigheten är att det inte är en, utan två stycken signaler som ska kopplas till det här objektet. När han är klar så kommer dom att släppas om inga problem dyker upp.
Sedan kanske Jag och Svenolov ska göra en guide också så att ni förstår hur man ska använda dom.


Notera vevarna på den inklippta bilden. Dom rör sig faktiskt när en vinge går från grönt till rött eller omvänt!
Snyggt.

En guide skulle inte skada.
Själv vet jag inte mycket om semaforer. Om det t.ex. är någon större skillnad i jämnförelse med dagens signaler vid utplacering jämns med spåret m.m.

EDIT: Någon som har koll på, hur länge vi hade semaforer i drift och när dom försvann ungefär.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-08-01 klockan 09:13.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 10:26   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Semaforerna kom som dom ser ut idag på 1890-talet, dock visade dom kör som 45*nedåt istället för uppåt. Detta visade sig ju väldigt praktiskt om någonting gick sönder till en semafor och den trillade ned i läget "kör" även om det var felväxlat spårspärrar och mötande tåg på linjen...
Därför började Sj det stora jobbet med att byta ut alla gamla semaforer som visade nedåt mot dom som visade uppåt istället. 1915 ska detta ha varit färdigt.
Gissar att man i samma veva började måla mast och vingar gul/röd istället för vit/röd, även om det sistnämnda förekom ända tills semaforer togs ur bruk.

Jag har hittat två olika datum på sista använda semaforen. Den ena säger Oktober 1980, Skahus, Småland.
Den andra säger 1998, men inga datum eller platser.

Har inte heller så stor koll på semaforer, men jag ska(bör) leta upp så att jag kan förklara i guiden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 11:38   #3
LarryB
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Jonsered, Sweden.
Inlägg: 329
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

Inlägget kan tas bort
__________________
/Lars B

Senast redigerad av LarryB den 2009-08-03 klockan 12:00.
LarryB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-11, 18:46   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Svenolov är snart klar med sitt signalscript och samtidigt som han släpper det så kommer jag att släppa de en och tvåvingade semaforerna. T-semaforen dröjer. Svenolov ska fixa scriptet till den så att man så enkelt som möjligt kan få den att funka. Blir lite annorlunda iumed att det är två signaler i en som jag sagt tidigare.

Så håll koll i downloadstråden!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 21:09   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nu kanske folk sitter där ute i stugorna och undrar vad som hänt med de där snygga röd/gul målade pinnarna som jag lovat att bygga.

Arbetet är i full gång, personligen har jag plöjt igenom diverse handböcker om äldre signalering och Svenolov har fullt upp med att scripta och han har lagt till ändringar för att får semaforerna ännu realistiskare än vad jag någonsin vågat hoppas på!

Projektet är på gång att vidgas dessutom då jag bestämt mig för att bygga ett helt signalsäkerhetspaket á la tidigt 1900-tal. Semaforer är klara, sedan är mesherna till ett par växellyktor klara sedan 10 minuter, spårspärrar är planerade, hiderpålar(fripålar) är byggda och färdiga, vevställverk planerat, försignal planerad och så som grädden på moset; en stor guide över hur det såg ut, hur det funkade, utmed linjerna och på stationerna, komplett med bilder samt kuider och nedlanddningsanvisningar till alla objekt som finns till trainz.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 19:21   #6
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Det blir ju jättesnyggt.
Angående tid för semaforer så vet jag att den som satt vid infarten till Ängelholm från Spannarp fanns ganska länge, kanske på 1990-talet.
Hälsningar Olle M
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 20:23   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Håller på för fullt med ett signalsäkerhetspaket tillsammans med Svenolov som scriptar samt Bear som betatestar. Dessutom filar jag på en guide till äldre tiders banbyggande.

Såhär ser det ut nu, mer kommer:


1. Växellykta (spårspärrslykta kommer)
2. Spårspärrar, centralt och lokalt omläggbar för höger urspårning (vänster, dubbelklotsig och ev. även flerspårig kommer),
3. Hinderpålar i flera varianter samt normalsektion från 1916 (finns även för 891mm spårvidd)
4. Försignal.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 12:35   #8
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Jätte snyggt!
Får man göra en liten begäran? om du skull kunna vara vänlig och göra också till 600mms spårvidd?
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 16:38   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 17:50   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.
Jag har säkert normalsektioner för 600, 891 och 1021 mm i gömmerna men av skäl som du förstår är jag inte så benägen att leta rätt på dom! Normalspårsvarianten verkar väldigt lovande - kanske jag äntligen får till min Säröbana (den osäkra Polsk-Tyska varianten gör mig galen). Bra jobbat!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-16, 19:21   #11
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.

Tack, jag syftade i första hand på spårspärr och växelklot skulle inte sitta fel.. samt Försignalen...
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009