![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
En guide skulle inte skada. Själv vet jag inte mycket om semaforer. Om det t.ex. är någon större skillnad i jämnförelse med dagens signaler vid utplacering jämns med spåret m.m. EDIT: Någon som har koll på, hur länge vi hade semaforer i drift och när dom försvann ungefär.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2009-08-01 klockan 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Semaforerna kom som dom ser ut idag på 1890-talet, dock visade dom kör som 45*nedåt istället för uppåt. Detta visade sig ju väldigt praktiskt om någonting gick sönder till en semafor och den trillade ned i läget "kör" även om det var felväxlat spårspärrar och mötande tåg på linjen...
![]() Därför började Sj det stora jobbet med att byta ut alla gamla semaforer som visade nedåt mot dom som visade uppåt istället. 1915 ska detta ha varit färdigt. Gissar att man i samma veva började måla mast och vingar gul/röd istället för vit/röd, även om det sistnämnda förekom ända tills semaforer togs ur bruk. Jag har hittat två olika datum på sista använda semaforen. Den ena säger Oktober 1980, Skahus, Småland. Den andra säger 1998, men inga datum eller platser. Har inte heller så stor koll på semaforer, men jag ska(bör) leta upp så att jag kan förklara i guiden. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Inlägget kan tas bort
__________________
/Lars B Senast redigerad av LarryB den 2009-08-03 klockan 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Svenolov är snart klar med sitt signalscript och samtidigt som han släpper det så kommer jag att släppa de en och tvåvingade semaforerna. T-semaforen dröjer. Svenolov ska fixa scriptet till den så att man så enkelt som möjligt kan få den att funka. Blir lite annorlunda iumed att det är två signaler i en som jag sagt tidigare.
Så håll koll i downloadstråden! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu kanske folk sitter där ute i stugorna och undrar vad som hänt med de där snygga röd/gul målade pinnarna som jag lovat att bygga.
![]() Arbetet är i full gång, personligen har jag plöjt igenom diverse handböcker om äldre signalering och Svenolov har fullt upp med att scripta och han har lagt till ändringar för att får semaforerna ännu realistiskare än vad jag någonsin vågat hoppas på! Projektet är på gång att vidgas dessutom då jag bestämt mig för att bygga ett helt signalsäkerhetspaket á la tidigt 1900-tal. Semaforer är klara, sedan är mesherna till ett par växellyktor klara sedan 10 minuter, spårspärrar är planerade, hiderpålar(fripålar) är byggda och färdiga, vevställverk planerat, försignal planerad och så som grädden på moset; en stor guide över hur det såg ut, hur det funkade, utmed linjerna och på stationerna, komplett med bilder samt kuider och nedlanddningsanvisningar till alla objekt som finns till trainz. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Det blir ju jättesnyggt.
Angående tid för semaforer så vet jag att den som satt vid infarten till Ängelholm från Spannarp fanns ganska länge, kanske på 1990-talet. Hälsningar Olle M |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Håller på för fullt med ett signalsäkerhetspaket tillsammans med Svenolov som scriptar samt Bear som betatestar. Dessutom filar jag på en guide till äldre tiders banbyggande.
Såhär ser det ut nu, mer kommer: ![]() 1. Växellykta (spårspärrslykta kommer) 2. Spårspärrar, centralt och lokalt omläggbar för höger urspårning (vänster, dubbelklotsig och ev. även flerspårig kommer), 3. Hinderpålar i flera varianter samt normalsektion från 1916 (finns även för 891mm spårvidd) 4. Försignal.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]()
Jätte snyggt!
![]() ![]() ![]() ![]() Får man göra en liten begäran? om du skull kunna vara vänlig och göra också till 600mms spårvidd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vad syftar du på. Har tyvärr ingen normalsektion för 600mm, men om någon har/vet var det finns så kan jag göra en.
Spårspärr ska jag väl kunna fixa.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har säkert normalsektioner för 600, 891 och 1021 mm i gömmerna men av skäl som du förstår är jag inte så benägen att leta rätt på dom! Normalspårsvarianten verkar väldigt lovande - kanske jag äntligen får till min Säröbana (den osäkra Polsk-Tyska varianten gör mig galen). Bra jobbat!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
|
![]() Citat:
Tack, jag syftade i första hand på spårspärr och växelklot skulle inte sitta fel.. samt Försignalen... ![]() |
|
![]() |
![]() |