Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-22, 23:56   #1
JohanV
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Lund , Sweden.
Inlägg: 159
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Visa inlägg
JohanV dina signaler blir uppskattade de med, mina signaler har några tusen polygoner styck så de kräver sin dator, och de har ingen LOD tyvärr för det orkar jag inte göra. Men har du verkligen tittat på STW's hemsida (väldigt) nyligen?

Mitt trainzande brukar gå som i vågor med nått halvårs paus emellan innan inspirationen kommer tillbaka, så det blir som naturligt att projekt stagnerar. Så vi hoppas det håller i sig ett tag så signalerna blir färdiga denna gång

svenolov jag skickade ett privat meddelande till dig med lite frågor rörande signalerna så vi kan börja bena i hur jag gör dem kompatibla med ditt script.

/Tomas
Jo jag har märkt av intresset i tråden så myckert det går över internet men vem som helst som visar en bild på nya signaler väcker väl intresse just nu.
Mina signaler har också sina polygoner (med min nya bärbara behöver jag inte precic snåla) och LOD vad är det?

Och jag kan ju tillägga att jag också haft mina intressesvängningar, så det förstår jag. I mitt fall vill´jag ibland bara vara en "vanlig" tonåring eller så är det för mycket i skolan för att man ska ha tid o s v. Motsvarande gäller väl även för resten av livet, stora projekt tar ju sin tid.
__________________
M V H Johan

Senast redigerad av JohanV den 2009-08-23 klockan 00:09.
JohanV besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-09-11, 02:40   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Johan, Tomas och Tomas...

Nu har jag äntligen tid över för signalerna (och även andra gamla/nya projekt för Trainz). Jag har kontaktat dom det berör.

Jag kommer att övervintra i Ifjord, norra Norge (världens ände?), men det innebär inte att jag lämnar civilisationen helt och hållet. Jag har ett starkt bredband här uppe och mycket tid över, under den kommande mörka perioden.

Om någon vecka kommer jag att ladda upp grundbulten till de svenska signalerna. Alla versioner, från TRS2004 SP4 t.o.m. TS2009 SP2.

Så nu är det snart dags för respektive modellmakakare att bekänna färg också. Jag vet vad dom har. Jag har testat deras modeller.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-09-11 klockan 11:53.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-09-11, 13:09   #3
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! det ska verkligen bli spänande
gubben50 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-09-30, 18:51   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Byta rörelseform under pågånde session

Hej

Det går ju att få ett fordon att permanent ha rörelseformen växling och därmed kunna köra på stop/rörelse tillåten i en huvuddvärg genom att lägga till AV i slutet av fordonets namn.

Finns det någon möjlighet att växla mellan att vara tåg och växling under en pågående session? Det jag skulle vilja göra är att komma in på en station som tåg. Byta till växling och göra rundgång, nu kan jag alltså passera huvuddvärgen som utgör mellansignal. Sedan byta tillbaka till att vara tåg och därmed behöva invänta kör i utfarten och därmet mellansignalen och andra hållet. Motsvarande gäller ju för ett godståg som ankommer till en station och där skall växla ut vagnar till industrier och liknande. I verkligheten byter man ju relativt ofta mellan att vara tåg/vut/växling med samma dragfordon.

Det bästa vore väll ett "Driver command" typ "inhämta växlingstillstånd" "Avsluta växling".

Finns denna funktionalitet redan implementerad? Är den möjlig att implementera på ett rimligt enkelt sätt?

Ps. Mina demosignaler saknar kuid:177292:200099, men verkar fungera ganska bra ändå, vad/var är det?
bear besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-09-30, 20:36   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Hej

Det går ju att få ett fordon att permanent ha rörelseformen växling och därmed kunna köra på stop/rörelse tillåten i en huvuddvärg genom att lägga till AV i slutet av fordonets namn.

Finns det någon möjlighet att växla mellan att vara tåg och växling under en pågående session? Det jag skulle vilja göra är att komma in på en station som tåg. Byta till växling och göra rundgång, nu kan jag alltså passera huvuddvärgen som utgör mellansignal. Sedan byta tillbaka till att vara tåg och därmed behöva invänta kör i utfarten och därmet mellansignalen och andra hållet. Motsvarande gäller ju för ett godståg som ankommer till en station och där skall växla ut vagnar till industrier och liknande. I verkligheten byter man ju relativt ofta mellan att vara tåg/vut/växling med samma dragfordon.

Det bästa vore väll ett "Driver command" typ "inhämta växlingstillstånd" "Avsluta växling".

Finns denna funktionalitet redan implementerad? Är den möjlig att implementera på ett rimligt enkelt sätt?

Ps. Mina demosignaler saknar kuid:177292:200099, men verkar fungera ganska bra ändå, vad/var är det?
Nej det finns ingen möjlighet, i nuläget, att växla mellan att vara tåg och arbetsfordon under en pågående session. Men din tanke är bra. Att implementera detta är inga problem. Man kan göra det med ett 'Driver command' eller... Detta kommer att implementeras, på ett eller annat sätt.

Den kuid som du saknar är ett funktionsbibliotek (MSL Debug Library) som används främst av mig och modellbyggare för att debugga funktionen av en viss signal. Men det kan också vara använbart för en banbyggare. Oftast är funktionen avslagen och den påverkar inte på något sätt signalerna i övrigt. Men biblioteket ska dock alltid finnas med, för att undvika 'script error'.

En helt ny fräch version av grundbulten till signalerna kommer att laddas upp här på forumet, förmodlingen under denna helg. Jag måste bara meddela modellbyggarna först, om vissa nya detaljer som är införda.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-01-05 klockan 08:39.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-10-06, 23:03   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Svenska Signaler - skarp version

Nu är det dags att ladda upp grundskripten för signalerna. Detta är den första skarpa versionen av skripten. Jag har informerat modellbyggarna (Johan, Tomas och Tomas) och jag har testat en del av deras objekt. Modellerna är förstklassiga och fungerar precis som tanken.

Paketet som jag ger ut och är ansvarig för, innehåller bara f.n. en Osynlig Mastersignal (som är det enda visuella objektet) och sweSignalLibrary (grundbulten).

Detta paket är kompatibelt med alla nuvarande Trainz versioner fr.o.m. TRS2004/SP4.

Jag kommer att uppdatera detta paket efterhand, men det betyder inte att modellbyggarnas objekt behöver uppdateras i samma takt (om nån'sin). Om de följer mina instruktioner från start, vilket jag är övertygad om, så kommer deras objekt att fungera (skriptmässigt) även i framtiden.

Något som kommer att ingå senare är också Signal Manager (som är i stort sett färdig för TS2009, jag undersöker bara om jag kan implementera den för TRS2004 och TRS2006 också). I Signal Manager kan man definiera tågvägar, blockrikning m.m. Signal Manager är en regel (rule) och ett HTML objekt (popup fönster) som tillåter att ställa tågvägar, inhämta växlingstillsånd (tack bear för denna ide') m.m. dynamiskt, direkt i Driver under pågående session.

Nya kompatibla demosignaler kommer också att laddas upp av mig, efter behov.

Swedish_Signal_Stub finns att hämta här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...284#post193284
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-10-06 klockan 23:47.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-12-10, 03:10   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Semafor envingad

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Nu har jag börjat köra Trainz 2010 och Auran har i sin vanliga visdom misslyckats med att vara bakåtkompatibla. Semaforerna har där följande problem.

Första felet

Error: The Tag 'trackside' is not permitted within a container of type 'scenery'.
Error: The Tag 'function' is not permitted within a container of type 'scenery'.

Detta verkar vara lätt fixat genom att plocka bort nycklarna som saknar värde ur configen.

Sedan får man följande, och så vitt jag kan förstå så kommer felet genom arv från ett av de compilerade scripten och är alltså inget som jag kan göra något åt.

Error: Script class does not match asset kind (trackside).
Jo, det är helt riktigt att du kan ta bort dessa taggar då de används bara för trackside object.

Det andra problemet ligger i mitt grundskript. Jag har själv testat lite grann i TS2010 och får samma problem.

Jag håller just nu på med en del tillägg i grundskriptet så att det ska fungera felfritt för TS2009, samt att korvtigers tvåvingade semafor och T-semafor ska fungera som det är tänkt. Jag har löst den delen t.o.m. trainzversion 3.1 (TS2009).

Jag testar lite i TS2010 emellanåt, och noterar vissa problem. Men min ambition är att det ska komma en version för TS2010 också, så småningom.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-12-10 klockan 03:21.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009