Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-02, 13:56   #26
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Zaar Visa inlägg

Om man arbetade fram en bra modell av D-loken som Mazz lägger en hel del energi på så kanske man har fördel av detta arbete för att kunna skapa.

Finns det någon mening med att skapa fordon i ett vanligt 3D-cad program som SolidWorks och importera detta till 3D-studio max. Man tappar väl relationerna mellan objekten då?


/Håkan Z
japp, tanken är naturligtvis att D-loket ska vara donator för en serie andra modeller, som utnyttjar delkomponenter. Texturerna är t.ex redan gjorda för att klara Dg2, ett ballt D-lok som ligger lite varmt om hjärtat. Men många andra modeller kan ju utnyttja samma saker som görs i D-loket.

Nu börjar sommaren ta slut, snart dags att sätta sig med tågsim igen, ser fram mot det.

Är man väldigt slipad i SolidWorks och ovan i 3ds, så KAN det teoretiskt finnas en tanke att först bygga nått där. Men, man måste ända jobba en hel del i 3ds med mappningar, objektrelationer, samt inte minst att man inte har samma koll på polygonantal när 3ds-konverteraren skapar polygonerna. Sannolikt vill du gå in och "städa" polygoner på sånt som kanske inte blev så bra i konverteringen. I slutänden tar det nog ändå längre tid än om man gör det från början i 3ds och ser till att hela tiden hålla koll på polygonbudgeten. För en 3D-modell i simulator, så vill man förmodligen "plussa på" med polygoner där det är väldigt synligt, t.ex ett svepande tak, medan man på andra okritiska ställen städar ganska rejält redan i designen. Jag tror mer på att bygga snålt från början än att ha "städpass" senare.

Så sammanfattningsvis så låter inte designgången att först bygga i SolidWorks så värst attraktiv.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009