![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har inte läst in mig så mycket på enginespecs ännu, men jag tror jag vet vad som kan vara felet.
Jag tror felet ligger i throttle-power-containern. Testa att byta ut denna delen mot den som finns i det fungerande lokets engine-config. Containern fungerar på följande sätt (om jag fattat rätt) 0, 1, 2, 3, 4 osv är lägena på gasreglaget. efter dom följer två rader av siffror. Den vänstra siffran är hastigheten, den högra(den med " ") är accelerationen t.ex. 1 { 0 "165" 2.2 "83" 4.4 "55" 6.6 "41" 8.8 "33" 10.0 "0" } Så om man har gasläge 1 och loket går i 2.2 m/s så accelererar man 83 (tror att enheten är m/s-kvadrat). Har man har gasläge 1 och loket går i 4.4 m/s så accelererar man 55. osv. Då är den siffran som är längst ned till vänster i ett gasreglageläge den högsta hastigheten som man kommer upp i det reglageläget. 10 m/s (36km/h) i exemplet ovan. Orsaken till slirningen är antagligen att accelerationen är för hög.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]() Citat:
Då började jag studera specen lite mer ingående, och upptäckte att vissa värden, som bl.a också hade med brommsar att göra, var väldigt avvikande från alla jag hade tagit fram för att gämföra med. Tyckte det verkade lite mysko, så jag gick in på orginallokets nerladdningssida för att se om det ev. dykt upp någon uppdat. av något slag. Då står det med stora röda bokstäver (på polska iofs) en bit ner på sidan, att loket saknar stöd för att köras i CAB.mode. Eftersom man inte ska hålla på mixtra och ändra i orginalspecar/configar, (som även kanske används av andra lok) om man ska distr. dom vidare, så tog jag och fixade ihop en ny spec med utgångspunkt av värden från samma loktyp (185 t.ex). Så nu fungerar det även i CAB-läget. Det genomgår en dubbelkoll hos min betatestare först bara innan jag lägger ut uppdateringen.
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Då har loket återkommit från verkstadsbesök och testkörning.
Nu fungerar CAB-mode riktigt. Sen har gubbarna på verksta'n även bytt och justerat överdel på plogen, målat fotstegen gul och gjort lite andra finjusteringar. Fortfarande samma lok/kuidnr.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: sweden
Inlägg: 280
|
![]()
hej jag skulle fråga om denna bana som är på bilden vad heter den?? finns den att ladda ner skulle gärna vilja ha den om det är någon som har gjort den skulle ni kunna lägga upp den då tack på förhand
MVH:Tågkompaniet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]() Citat:
Det är från min egen bana som tyvärr inte är klar på långa vägar.
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: sweden
Inlägg: 280
|
![]()
ar fick man tag på orginal tåget nu?
|
![]() |
![]() |