![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Hej,
fick ett "malmbaneryck" idag, var bara tvungen att se en Dm3:a dra ett fullt tåg. Plockade fram Hedö-banan ur gömmorna, hur kul som helst ! Efter ett tag började jag jobba med att signalera banan. Nu började strulet..... Jag har signalerat ett antal banor innan, utan problem, men här verkar allt vara fel. Banan innehåller bla ett antal mötestationer med ett sidospår. Försignalen visar kör, men huvudsignalen är röd ända tills tåget näst intill passerat, då slår den först om till 2 gröna, direkt sedan till kör, sedan till rött. Vid utfartssignalerna är det rött trots att inga andra tåg finns på banan...... Vad är det som händer ? Nå´n som vet ? Stefan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Jag har också problem med signaler för när jag sätter en signal och sätter ett lok så blinkar signalen röd grön hela tiden vad är det för fel?
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Metal_henke
Reg.datum: Feb 2006
|
![]()
Felet som du har Marmar är för att sträckan framför signalen är osignalerad, alltså inga signaler är utsatta på sträckan. Men det felet du har, det är igentligen inget fel, jag antar att du använder TRS2006?
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tack! jag använder trs2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hmmm.... nu blir jag riktig konfunderad....
Det verkar som om det är vid växlar som problemet uppstår. På linjen har jag ett antal blocksignaler, dessa fungerar perfekt, men så fort jag närmar mig en växel strular det till sig. Lokföraren (AI) kommer ända fram till den röda signalen, som precis innan passage, slår om till två gröna, direkt till en grön och sedan till rött. Det samma gäller om jag passerar en signal på väg ut från ett stickspår, den är röd tills jag kommer ända fram, då slår den om enligt ovan, AI-föraren passerar signalen "in danger", kör med halv hastiget till han ser nästa blocksignal som fungerar. Varför reagerar signalerna olika, vad är det för konstigt med växlarna ? Någon som har en idé om detta ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
hm..
dagens problem.. känns som det är någon som står och leker med lite kablar till din signal ![]() Nä, men kan det vara så att din växel ligger i normal läget åt andra hållet, dvs riktat åt de spår som tåget inte tänker åka på försök till skiss: .............._______| ##__$__/ __________ i detta fall så kommer tåget (##) till signalen ($) växlen (/) ligger i fel läge som går mot ett stickspår som slutar (... = ingenting) och då växeln ligger i fel läge så slår den inte om till grön förrän tåget är tillräckligt nära växlen? detta är bara en teori.. det kan vara detta som är felet om det är stora avstånd från blocksignalen till växeln... Men lite följdfrågor såklart ![]() * Kör du flera tåg samtidigt (så dom är nära varandra när detta sker) ** Blir det samma resultat om du bara kör med ett tåg * Vad händer om du bara kör på en helt ren bana, dvs bara ett par signaler, växel och ett lok och inge mer krimskrams * Hur långt är det från signal till växel? * Vad händer om du ändrar läge på växeln, någon skillnad?
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Hej Leo,
tack för ditt svar, jag skall försöka besvara dina undringar angående mitt problem här: Jag har en försignal och en interlocksignal (korrekt typ, rätt placerad innan levelern och splinepoint för växeln). Avståndet mellan interlock och växel, gissningsvis ca 50 meter. Stickspåret är ett mötesspår, som i änden är säkrat med blocksignal mot växeln till huvudspåret. Att ändra läge på växeln har inte hjälpt. När jag provkör banan utan att signalera har jag inga problem alls Det finns bara ett tåg på banan Skulle kunna skicka över hela CDP:n till dig om du vill testa, bara jag visste hur man gjorde ![]() Det känns som om banan helt enkelt är för stor och att det är för många saker som skall fungera samtidigt. Har även upptäckt strul med vissa järnvägsövergångar som helt plötsligt öppnar bommarna innan tåget passerat. Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar, Stefan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Hej! hur långt mellan varje signal ska man sätta? tacksam för svar.
|
![]() |
![]() |