![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]()
Jag undrar hur man får en stigning uppåt elr nedåt snygg? Utan att det blir en massa små kullar osv. Jag undrar alltså hur ni får en så pass jämn stigning?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]()
Ett sätt är att använda gradients (stignings-) verktyget.
![]() I rutan skriver du in lutningen (i promille=antal meter höjdökning per km(1000m), då är alltså 20 promille att rälsens höjd ökar 20 meter per km*) Sedan trycker du på rälsbiten på den sidan som inte ska höjas (markerat med en blå pil) Ska rälsen gå nedåt så skriver du bara ut ett minustecken framför siffran. Sedan trycker du på den sida av rälsbiten som inte ska sänkas * Idag är den maximala lutningen, vad jag vet, 24 promille. På ånglokens tid var få banor över 16 promille. Dom lok som gick på dessa banor var tvungna att ha lite annorlunda vattenståndsmätare.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Indre troms, Norge
Inlägg: 17
|
![]() Citat:
Både 06 og 09 gjør det hos meg i allefall.... IngKogni2 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
|
![]() Citat:
![]() Då så är det höjdskillnad per 100 meter. Maximal stigning i Sverige 2,4% på ånglokens tid 1,6% på de flesta banor osv.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |