![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
![]()
Hej, har börjat spela lite på traniz simulator 09 och vad förvånad jag blev att man kunde bygga själv.
Har nu i några dagar byggt lite, först test version, sen såg jag att man kunde utöka "plattorna" så världen kunde bli större. Sen byggde jag en hyffsat snygg hamn, men insåg att det fanns färdiga så körde allt från scratch igår. Nu till de problem jag har. Jag håller på att bygga en stad, där spårvagnar ska åka. Just nu bygger jag en flod som ska rinna i stan, men jag får ingen bra kant. På ena sidan av floden använder jag mig av byggnader (med kant) et-elbufer 1. Där blir det perfekt kant, men har ingen bra kan på andra sidan som sagt. Har försökt med wall brownbrick men vill inte ha gräset utan bara 90 gradiga kanten. Det andra problemet jag har är vad jag skall använda för spår på vägarna sen. När jag inte kör med spårvagnarna på bil väg, använder jag vanlig rälls utan underlag, men på bilväg vill jag köra med sånt spår som finns (färdigt) på seaport. Testade track no ballast for bridge, men den har en beige brun kant och vill ha spåret grått. Sen har ni något tipps på att få spåret perfekt på vägen (höjd)? Tredje och sista problemet. Är att floden som jag byggt lutar men hur får jag vattnet att luta? eller finns det färdigt rinnande vatten? Sen två små funderingar. Kollade lite runt på forumet och såg någon som hade svenska bensintappar tåg hus och lite sånt, kan man ladda detta nån stans? vet att det finns ett svenskt tåg med några få vagnar, men vill ha lite mer. ....och så undrar jag även om man kan ändra menyerna? Så att man lättare hittar? finns ju mängder med byggnader, stationer och saker man letar efter men tar sån lång tid att hitta, om det gick att sortera vore det bra. Tack / Tony |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]() Citat:
Ytterligare ett tips, kanske lite av ett sidospår dock: om du har registrerat ditt spel kan du hitta en massa trevliga objekt (tåg, banor, byggnader, etc.) på Trainz Download Station. EDIT: Tillägg angående menyerna: det finns en funktion som heter Content Search Filter, den kommer du åt via en liten knapp som ser ut som en tratt, finns i övre vänstra hörnet i byggläget. Med denna funktion kan du söka efter nyckelord, sortera efter region, inbyggt, etc. Senast redigerad av Slash2 den 2009-11-09 klockan 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
okej, det låter kul =) men hur menar du med att originalet måste fungera? Hur gör man med filen man tankar ner? finns det ett "program" att lägga filen i? Sen liten dum fråga til: det är personer på forumet som gjort tågen?, så det inte kostar något, vet att det är en dum fråga, men finns en del nissar på nätet som exempelvis tar betalt för att man ska få ladda exempel mozilla firefox. Sorry om frågorna är lite dumma, men är dålig med "moddar" och sånt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tjena Tony och välkommen till forumet.
1) Har för mig, att det finns något inbyggt i Trainz för hamn. Kommer bara inte på namnet, men tror att det var dock någonting. Annars så hittar du mycket grejer på DLS (Download station). Som kajkanter och kanalkanter m.m. http://www.auran.com/TRS2004/DLS.php 2) Korvtiger här på forumet. Har gjort ett paket med spår, där spårvagnsspår är med. Finns även en massa andra varianter på DLS. Finns ett verktyg i fliken där du hittar spåren, som du kan höja och sänka spåret med. http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24203 3) Du kan inte få lutning på vattnet, men även här finns det en massa material. Så att man kan få till det, så att det ser ut som ett stridare vattenflöde m.m. 4) Bensinmackar plus en massa andra saker. Kan du hitta i Downloads-delen. http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=35 Hos Banbyggarna. Där kan du hitta Svenska Tåg 2004 & 05 + lite mer material. http://www.banbyggarna.se/trs06/trainz.htm Även hos STW kan du hitta lite material. Inte så mycket just nu, då dom arbetar med att förbättra sidan. http://www.stw.se 5) I den här tråden. Finner du en enklare beskrivning hur du kan hitta sakerna lättare i TS2009 http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=hitta+objekt Stöter du på fler problem, så är det bara att fråga. Brukar alltid för eller senare dyka upp ett svar och oftast för.
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
EDIT: Glömde svara på dom två andra frågorna. Ibland behöver man ha orginalet installerat, då inte alla filer som boggie, enginefile m.m. är medpackat i cdp-filen. Finns ett flertal varianter, att installera filerna på. Själv brukar jag spara cdp-filerna i en mapp och sedan köra import cdp. Som man finner i övre vänstra fliken i CMP. Ska du ladda ner från DLS. Så är det bara att markera objektet och dra det till nedladdningsfliken, så sköter CMP om resten.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2009-11-09 klockan 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Tack så mycket =) nu börjar jag förstå lite mera, och förmodligen kommer det att gå mycket lättare nu =) Tack åter igen / Mvh Tony |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
gå in på download station och sök på "SG" sen letar du upp bland de grejer som kommer upp de saker som börjar med just "sg kaimauer" och ladda ner alla sg sakerna där har du grymma kaj splines med påbygg väg
|
![]() |
![]() |