![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
|
![]()
Fy Faaan vad snyggt det blir!!
![]()
![]() |
#32 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
Säg, rör det sig i smeten? Hur går det? Inget nytt om X5-an
![]() |
#33 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Nej, inte just nu, sleven har varit i X7-bunken och nu tar jag lite vila över jul- och nyår, sen skall X7-bygget dokumenteras så att X5 går fortare och säkrare att bygga. Men sen skall jag röra om i X5-smeten igen!
![]() |
#34 |
Veteran
|
![]()
Snickrat till Mvagnen idag och testat i Trainz, ser hyfsat ut. Inget konstigt än så länge (peppar-peppar).
![]() |
#35 |
Veteran
|
![]()
Idag har jag gjort gavlarna och separerat det yttre från det inre. Inkråmet ligger till grund för inredning och ev. hytt. Det yttrre är i princip klart så när som på alla fästpunkter som skall dit såsmåningom, plus lite justeringsarbete.
Biderna visar utsidor och de sista tre inkråmet. Gott Nytt År!
![]() |
#36 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Fina grejer! Vad har du för verktygslåda? Själv har jag börjat med blender.
LokKalle
![]() |
#37 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Det är roligt att följa ert resonerande om hur det hela skall gå till. Håller nog med Bengan lite.
Fattar nada om en hel del. I alla fall vad det gäller script och viss animerning. Tur att ni som kan det där finns. Skall med stort intresse följa denna tråd. En sak vet jag dock. Böjda fronter med rundade fönsterhörn är svåra att få till. Tänker på min Ybo6 som jag mocklar med i blender för tillfället. Tycker i alla fall att lan fåt fram ett mycket fint stuk på sin front. Kalle
![]() |
#38 | |
Veteran
|
![]() Citat:
(skall visa lite "polygonstatistik" från bygget så får ni se.)
![]() |
![]() |
#39 |
Veteran
|
![]()
Med anledning av Kalles inlägg presenterar jag några bilder av "polygon-h-v-t-e-t".
1. Snygg front: 2150 polys 2. Snygg takfront: 1750 polys 3. Hyfsad framboggi med flata sidor (snålvariant): 1450 polys Alltefter tiden går blir ju processorer och grafikkort allt kraftfullare och snart går väl även mina "polygongödda" modeller att köra utan infarkter!? (Träd som vajar för vinden är inte heller helt ekonomiska - treeeeezzzzzz[ oj jag somade ju ].
![]() |
#40 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
I framdelen på taket skulle du kunna welda ihop (slå samman) vertecies som sitter nära varandra i samma "rad". Det kan spara rätt mycket polygoner!
Runda former är alltid luriga, man måste väga lite fram och tillbaka mellan jämnhet och polygonöversvämning.
![]() |
#41 | |
Veteran
|
![]() Citat:
jag skall ta fram "svetsen" och testa med lite olika inställningar så får vi se?
![]() |
![]() |
#42 |
Veteran
|
![]()
Att animera dörrar tar en del tid speciellt när alla dörrar är olika (per sida är det 7 på A-vagnen, 8 på M-vagnen och 9 på B-vagnen). Som tur är passagerardörrarna lika på alla vagnar. Jag visar en serie bilder från A-vagnens vänstersida så kan ni se hur jag gör. Förardörren öppnas 45 grader inåt, passagerardörren har två vikdörrar som viks inåt och resgodsdörren öppnas 150 grader utåt:
![]() |
#43 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Du vet att du kan animera för hand också? Något som är mycket enklare då man animerar som i ditt exempel, dörrar som inte ska vridas ett varav kring sin egen X-axel som hjulen.
![]() |
#44 |
Veteran
|
![]()
Jag animerar för hand endast om rörelsen är så oregelbunden att den inte går att animera matematiskt med en eller flera controllers. Animering med controller går tio gånger snabbare att göra än att vrida och flytta saker för hand. Men var och en har ju sina metoder.
![]() |
#45 |
Veteran
|
![]()
Börjat bearbeta inredningen i vagnarna. Mellanväggar med dörrar och texturer har jag gjort (bild 1-3) [A-vagnen har asymetriskt placerad mittgång, B och M-vagnarna har centrerad]
Ni kan själva se av mallarna på golvet att mycket återstår (bord, stolar, soffor, gradiner, baggagehyllor, innerväggar, skåp, dörrar, elrum, toaletter och sen alla fästpunkter för passagerare och baggage) men jag tar en dag isänder. Sen kom en snygg strömavtagare från KMV på Kuju-forumet som han gjort till X7 men som jag får använda till X5 (snyggare än emges gamla Hg-panto). Jag var ju tvungen att animera den och testa. (bild 4-6). Vi hörs: