Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-26, 00:40   #31
klinga
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
Standard

Fy Faaan vad snyggt det blir!!
__________________
//Klinga.
klinga besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 22:51   #32
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Säg, rör det sig i smeten? Hur går det? Inget nytt om X5-an
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-24, 08:16   #33
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Säg, rör det sig i smeten? Hur går det? Inget nytt om X5-an
Nej, inte just nu, sleven har varit i X7-bunken och nu tar jag lite vila över jul- och nyår, sen skall X7-bygget dokumenteras så att X5 går fortare och säkrare att bygga. Men sen skall jag röra om i X5-smeten igen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 17:45   #34
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 091228

Snickrat till Mvagnen idag och testat i Trainz, ser hyfsat ut. Inget konstigt än så länge (peppar-peppar).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20091228_0000.jpg (99.2 KB, 248 visningar)
Filtyp: jpg lan_20091228_0001.jpg (83.8 KB, 250 visningar)
Filtyp: jpg lan_20091228_0002.jpg (136.6 KB, 252 visningar)
Filtyp: jpg lan_20091228_0003.jpg (110.5 KB, 251 visningar)
Filtyp: jpg lan_20091228_0004.jpg (123.3 KB, 252 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 17:19   #35
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 091230

Idag har jag gjort gavlarna och separerat det yttre från det inre. Inkråmet ligger till grund för inredning och ev. hytt. Det yttrre är i princip klart så när som på alla fästpunkter som skall dit såsmåningom, plus lite justeringsarbete.

Biderna visar utsidor och de sista tre inkråmet.

Gott Nytt År!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20091230_0000.jpg (95.0 KB, 208 visningar)
Filtyp: jpg lan_20091230_0001.jpg (88.9 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg lan_20091230_0002.jpg (80.1 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg lan_20091230_0003.jpg (88.9 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg lan_20091230_0004.jpg (108.8 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg Ain.jpg (130.8 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg Bin.jpg (192.7 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg Min.jpg (145.4 KB, 204 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 17:24   #36
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Fina grejer! Vad har du för verktygslåda? Själv har jag börjat med blender.

LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 18:03   #37
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Det är roligt att följa ert resonerande om hur det hela skall gå till. Håller nog med Bengan lite.
Fattar nada om en hel del. I alla fall vad det gäller script och viss animerning. Tur att ni som kan det där finns. Skall med stort intresse följa denna tråd.

En sak vet jag dock. Böjda fronter med rundade fönsterhörn är svåra att få till. Tänker på min Ybo6 som jag mocklar med i blender för tillfället. Tycker i alla fall att lan fåt fram ett mycket fint stuk på sin front.

Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 20:38   #38
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle Visa inlägg
Det är roligt att följa ert resonerande om hur det hela skall gå till. Håller nog med Bengan lite.
Fattar nada om en hel del. I alla fall vad det gäller script och viss animerning. Tur att ni som kan det där finns. Skall med stort intresse följa denna tråd.

En sak vet jag dock. Böjda fronter med rundade fönsterhörn är svåra att få till. Tänker på min Ybo6 som jag mocklar med i blender för tillfället. Tycker i alla fall att lan fåt fram ett mycket fint stuk på sin front.

Kalle
Du skall veta att det kostar polygoner att få till en snygg front och tak! Jag har förmånen att kunna använda 3Dmax hos ett företag jag jobbar lite åt (arkitektbyrå). Men FRAMTIDEN är definitivt Blender. Det är kul att du hänger på där - Bear blir nog eran "Guru" som leder er rätt - sen blir det nog många härliga modeller!
(skall visa lite "polygonstatistik" från bygget så får ni se.)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 21:02   #39
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Polygonjakten!

Med anledning av Kalles inlägg presenterar jag några bilder av "polygon-h-v-t-e-t".
1. Snygg front: 2150 polys
2. Snygg takfront: 1750 polys
3. Hyfsad framboggi med flata sidor (snålvariant): 1450 polys

Alltefter tiden går blir ju processorer och grafikkort allt kraftfullare och snart går väl även mina "polygongödda" modeller att köra utan infarkter!? (Träd som vajar för vinden är inte heller helt ekonomiska - treeeeezzzzzz[ oj jag somade ju ].
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Poly1.jpg (179.5 KB, 187 visningar)
Filtyp: jpg Poly2.jpg (236.4 KB, 186 visningar)
Filtyp: jpg Poly3.jpg (244.3 KB, 186 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 21:55   #40
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
Standard

I framdelen på taket skulle du kunna welda ihop (slå samman) vertecies som sitter nära varandra i samma "rad". Det kan spara rätt mycket polygoner!
Runda former är alltid luriga, man måste väga lite fram och tillbaka mellan jämnhet och polygonöversvämning.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 14:46   #41
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
I framdelen på taket skulle du kunna welda ihop (slå samman) vertecies som sitter nära varandra i samma "rad". Det kan spara rätt mycket polygoner!
Runda former är alltid luriga, man måste väga lite fram och tillbaka mellan jämnhet och polygonöversvämning.
Tack för tipset,
jag skall ta fram "svetsen" och testa med lite olika inställningar så får vi se?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 00:13   #42
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100103 Animerat dörrar.

Att animera dörrar tar en del tid speciellt när alla dörrar är olika (per sida är det 7 på A-vagnen, 8 på M-vagnen och 9 på B-vagnen). Som tur är passagerardörrarna lika på alla vagnar. Jag visar en serie bilder från A-vagnens vänstersida så kan ni se hur jag gör. Förardörren öppnas 45 grader inåt, passagerardörren har två vikdörrar som viks inåt och resgodsdörren öppnas 150 grader utåt:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg anim-1.jpg (44.7 KB, 152 visningar)
Filtyp: jpg anim-2.jpg (45.7 KB, 151 visningar)
Filtyp: jpg anim-3.jpg (45.0 KB, 152 visningar)
Filtyp: jpg anim-4.jpg (209.8 KB, 150 visningar)
Filtyp: jpg anim-5.jpg (218.5 KB, 149 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 10:40   #43
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
Standard

Du vet att du kan animera för hand också? Något som är mycket enklare då man animerar som i ditt exempel, dörrar som inte ska vridas ett varav kring sin egen X-axel som hjulen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 14:29   #44
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Du vet att du kan animera för hand också? Något som är mycket enklare då man animerar som i ditt exempel, dörrar som inte ska vridas ett varav kring sin egen X-axel som hjulen.
Jag animerar för hand endast om rörelsen är så oregelbunden att den inte går att animera matematiskt med en eller flera controllers. Animering med controller går tio gånger snabbare att göra än att vrida och flytta saker för hand. Men var och en har ju sina metoder.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 18:36   #45
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Arbetsdag 100104 Inredning och ny strömavtagare

Börjat bearbeta inredningen i vagnarna. Mellanväggar med dörrar och texturer har jag gjort (bild 1-3) [A-vagnen har asymetriskt placerad mittgång, B och M-vagnarna har centrerad]
Ni kan själva se av mallarna på golvet att mycket återstår (bord, stolar, soffor, gradiner, baggagehyllor, innerväggar, skåp, dörrar, elrum, toaletter och sen alla fästpunkter för passagerare och baggage) men jag tar en dag isänder.

Sen kom en snygg strömavtagare från KMV på Kuju-forumet som han gjort till X7 men som jag får använda till X5 (snyggare än emges gamla Hg-panto). Jag var ju tvungen att animera den och testa. (bild 4-6).

Vi hörs:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg inredning-1.jpg (226.0 KB, 97 visningar)
Filtyp: jpg inredning-2.jpg (214.6 KB, 97 visningar)
Filtyp: jpg inredning-3.jpg (236.3 KB, 97 visningar)
Filtyp: jpg panto-4.jpg (149.8 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg panto-5.jpg (160.9 KB, 97 visningar)
Filtyp: jpg panto-6.jpg (165.2 KB, 97 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009