![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Det du alltid kan göra, för att bygga egen erfarenhet är att backuppa rutten först, sen kör du rebuild i rent studie-syfte. Analysera vad som hände och ta nästa steg därifrån. Detta är ju en bra metod oavsett vad det är för problem det handlar om, ta backupp även på en defekt rutt, sen kan du labba hänsynslöst i den aktiva rutten. Blir det ingen lösning, kopierar du tillbaka ursprunget till den aktiva rutten och provar nya problemlösningar. På det sättet skapar man ökat kunnande över hur MSTS fungerar, samtidigt som man faktiskt ofta hittar en lösning. Passar på att pusha för backup. Ta backup så ofta du orkar och en mätsticka är väl när du anser att nu har du gjort så mycket, att det kommer kännas väldigt trist att förlora arbetet. Betrakta den aktiva rutten som "flyktig", dvs du kan när som helst förlora den om Murphy vill. En aktiv arbetsdag med ruttbygge i MSTS kunde för min del innebära kanske 4 sparade kopior. För att ha ordning på kopiorna, så namngav jag mapparna på kopiorna på följande sätt; JBJ2_20070404_Jarlsberg_pågår JBJ2_20070404_Jarlsberg_pågår2 JBJ2_20070408_Jarlsberg_spår_klart osv... Så småningom blir det många mappar, men när allt är frid o fröjd, kan man rensa. Snart behövs ju bara t.ex en mapp per dag vara kvar. Vad som är bra med detta sätt att namnge mapparna, är att när man fått ett fel, så kan du testa ett antal versioner bakåt i tiden, för att på det sättet kunna spåra när felet kommit in i rutten, det är ju inte säkert att det skedde vid senaste passet. En annan god ordning, är ju att ha en enkel textfil inne i ruttens huvudmapp, som beskriver aktuellt status och eventuella bekymmer. Då har du lite mer detaljerad information om hur långt en backuppad rutt kommit. Nåja, nu blev det lite OT kanske, men ändå närbesläktat med huvudämnet... ![]() |
|
![]() |
![]() |