Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-05, 00:44   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det finns ingen möjlighet att importera modeller direkt från sketchup till Trainz. Däremot går det bra att importera modeller från sketchup till blender och sedan från blender till trainz något som jag har gjort, bland annat för att testa att plocka in modeller från "building maker" som är ett annat google verktyg. Jag skulle tro att det är enklaste vägen för dig om du är van att modelera i sketchup. Det har talats på Aurans forum om att det kanske var en exporter för sketchup på gång men det verkar inte ha blivit av.

Du behöver i så fall Blender, trainzexportern och aurans xmlimport som finns på trainzdev. Om du behöver mera detaljer så kan jag försöka googla fram länkar i morgon när jag är piggare.

I princip behöver du inte lära dig mera av blender än att flytta objekt och eventuellt skala dessa.

Arbetsgången är i princip följande.

1. Bygg modellen i sketchup.
2. Exportera som Collada.
3. Importera Collada filen i Blender, se till att den är centrerad och står på marken, eventuellt behöver man skala den också, jag har inte riktigt koll på hur skalan i Sketchup fungerar. När jag importerade från "Building maker" blev det rätt, när jag byggde direkt i sketchup ca 20 ggr för stort.
4. Exportera i trainz .im format från blender.
5. Konvertera texturen till TGA format, och se till att den inte är komprimerad.
6. Klona lämpligt objekt i CMP.
7. Ta bort alla filer utan config.txt
8. Fixa config.txt, det mesta är uppenbart men username är alltså inte ditt namn utan namnet på objektet
9. Kopiera in .im filen texturfilen och texture.txt som du fick vid exporten från blender.
10. Välj Commit och håll utkik efter röda utropstecken, när eventuella problem är fixade så skall objektet finnas tillgängligt i trainz.

Vill du sedan dela med dig av objektet så är det bara att högerklicka i CMP och välja save as cdp.

Hoppas att det här skall vara till hjälp så att du kommer igång.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009