![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Smoothade ytor tar mera kraft att rendera. De syns även i trainz.(de tar obetydlig med kraft i Trainz eftersom den rederingen där är så simpel)
På sådana hära objekt kan det vara svårt att få det att se bra ut. När man få de platta ytorna som ser ut som de är gjorda av plast som i försa bilden så har man försökt att smootha ett platt objekt, med andra ord försökt få en platt yta att se rundad ut. Vem som helst kan fatta att det inte är något vidare lyckat. Överdelen av taket och stänkskärmarna är polygoner som ser snyggast ut med set smooth. Sedan med motorhuven får man experimentera. Sidorna på hytten ska vara solida, annars blir det plastleksak. Något som du är bättre på än mig är att UV-mappa. Verkar som om du har hittat alla möjliga (och omöjliga) sätt att lösa detta på. Själv sitter jag och svär mig förbannad över att man inte kan flytta en vertex på UVmappen som sitter fast i ett hörn på en polygon utan att samma vertex flyttas på de andra polygonerna som den sitter fast i. Sedan försöker jag hitta ett sätt att skapa texturer i blender som man sedan UV-mappar och renderar skuggor/ljus som man sedan bakar i i texturen. Har fått det att funka hyfsat bra genom att baka en shadowtextur, men då får man bara skuggor och ljus. De kan man sedan med photoshop lägga på en textur och få till ett sådär bra resultat. Skulle vilja ha exakt samma resultat som i renderingen men har inte hittat något bra sätt än...
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej
Bigriper inte så mycket av det där. Fast det är roligt att experimentera. Om du sätter ljus på objektet eller renderar det. Hmmmm...!!!..???...!!Japp. Tryck på Print Scrn knappen och du har en belyst skuggad vägg. Eller va....ä. Nä. Det var nog inte så du menade. Håller själv på med ybo6.ans alla rundningar. Bäst tycks det bli om man i mitt fall slår isär den i mindre bitar där den runda kantigheten syns som mest. och så smotar man var del för sig. I Gmax kunde man sedan sätta samman dem igen utan att det blev några dragningar till den närinliggande delarna. Hur det funkar i blender vet inte än. Fast det skall jag prova. Jo...Det ser ut att fungera. Kalle
__________________
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2010-02-08 klockan 18:06. |
![]() |
![]() |