Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-18, 22:32   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Kul med T43, gillar verkligen det loket, trots att det egentligen är "för nytt" för mig. Men, ingen regel utan undantag...

Lite tips från en som inte kan få färdigt så mycket, men tycker desto mer... Ta en extra koll på din "bottenplatta" eller egentligen gångbordet. Jag upplever den som väldigt för tjock jämfört med verkligheten och är det så, så kommer det obönhörligen slå på totala utseendet. Jag rekommenderar dig även att försöka få tag på bra ritningar, så du kan få huvudmåtten rätt, inklusive sådana här delar som faktiskt syns ganska väl. Det är få som klarar av att syfta mått bara på utseende och riktigt tokigt kan det bli om man syftar mått i relation till nått som redan är syftat en gång. Det kommer se fel ut, men är svårt att direkt säga vad som är fel. De mått man behöver uppskatta ska vara sådana som man inte kommer utnyttja som referens för annat mått.

För att fortsätta messerschmitta lite, tänk igenom polygonbudgeten ordentligt. Ställ det i proportion till hur väl en del syns och hur "ofta" den finns på modellen. Exempelvis så betyder antal sidor och konstruktion på hjul mycket på det totala antalet polygoner, medan att ha 6 sidor på en avrundning på korgen istället för 4 inverkar bara marginellt på det totala antalet polygoner, men betyder mycket för utseendet. Kosta gärna på dig polygoner där det är värt. Stora svepande ytor, så som rundningarna på motorhuven kommer se mycket finare ut om du tillåter lite fler polygoner där, men kommer inte dra så mycket på den totala polygonbudgeten.

Lycka till med modellerandet!



PS

Bengan, suveräna bilder. Som vanligt.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2010-02-18 klockan 22:35.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009