Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-22, 21:57   #1
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Unhappy Vad ska detta betyda?

Plötsligt kommer det här upp! Vad tusan innebär det?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Aktivering.jpg (30.1 KB, 112 visningar)

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 22:44   #2
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Du använder tydligen ingen aktiverad Windows-version. Det blir ju så när man installerar samma OEM på mer än en dator. Då blir det så här. Hade liknande problem innan, men köpte sedan Home Premium med OEM-licensen, vilket gör att man enbart kan registrera operativsystemet på en dator.
Gammal 2010-03-22, 23:10   #3
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Thumbs down ikke sa nicke

Det du har installerat är en testversion (Pre release = förhandsversion) av Vista, den går en viss tid och måste därefter uppdatras av en skarp d.o..
det har ingenting med registrering att göra, går ej att använda efter ett visst datum.
notera att då detta är en betaversion (förmodligen RC1) så innehåller den ej alla drivers och program som den skarpa versionen har,
utan är en betatest version för att Microsoft skall få feedback på fel i OP samt att tillverkare skall komma åt och skriva drivers etc till OP
kolla på denna länk http://keznews.com/2946_Vista_Pre-Re...Set_To_Explode

Senast redigerad av pussgurkan den 2010-03-22 klockan 23:19.
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 15:50   #4
bönan
Veteran

Standard

Men hur ska jag lösa det? Jah har haft min dator i ca 3 år med samma operativsystem, och det har aldrig krånglat på det här sättet förut. Men datorn har varit på service för ett tag sedan, och det är möjligt att något hände då?

bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 19:38   #5
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Men hur ska jag lösa det? Jah har haft min dator i ca 3 år med samma operativsystem, och det har aldrig krånglat på det här sättet förut. Men datorn har varit på service för ett tag sedan, och det är möjligt att något hände då?
Installerades datorn om under service? Samt är din installation en original installation? Annars är det som pussgurkan säger.
Ifall de är service som installerat så gå tillbaka och kräv en riktig installation. Annars får du görat själv.
Gammal 2010-03-23, 20:04   #6
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Låter nästan otroligt att dom på servicen installera om datorn med en testversion av ett operativsystem och inte sa nått. Vad är det för klåpare!?????

Har du operativsystemet, så formatera disken och lägg in OS själv. Kan du inte, så ta hjälp av nån som kan. Jag skulle inte gå tillbaka, nästa gång kanske du får Windows 95 på datorn!
Gammal 2010-03-23, 21:20   #7
bönan
Veteran

Standard

Ja, han ska komma på lördag och fixa en del annat, så då får han minsann ta och reda ut detta också! Men måste man ominstallera windows helt? Kunde det inte räcka med att man bara aktiverade Vista på något sätt?

Gammal 2010-03-23, 21:35   #8
bönan
Veteran

Standard

Jaha, sorry, läste nu att det inte gick att registrera utan gick ut ett visst datum. Kan det vara så att en testversion var förinstallerad på min dator när jag köpte den och nu håller på att gå ut?

Gammal 2010-03-23, 21:56   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Jaha, sorry, läste nu att det inte gick att registrera utan gick ut ett visst datum. Kan det vara så att en testversion var förinstallerad på min dator när jag köpte den och nu håller på att gå ut?
Har aldrig köpt en färdig dator i affär (bygger dom själv), men kan inte tro att det är testversioner av operativsystem dom förinstallerar!? Och du har haft den i 3 år, kan tänka mig att en testversion fungerar några månader. När hade du den på service?

Senast redigerad av Pierre den 2010-03-23 klockan 21:58.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 22:03   #10
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Uppfattar att du inte har reggat dig till Microsoft. Kanske kan du pröva besöka Microsoft Update och kolla hur du ska göra.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 01:51   #11
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Standard

Köpte du datorn privat eller i butik?
Fick du med några installationsskivor?
Vad står i så fall på dessa.
Att en Datorbutik skulle installera en Pre release är nog i det närmaste omöjligt
tänk själv, de skulle tjäna mer pengar på att installera ett nytt OP system
och ta betalt för detta!
Om det var en "polare" som byggde datorn till dig så kan det ju tänkas att han/hon la in Op för att hålla kostnaden nere och by the way
3 år är lååång tid för en dator utan att ha gjort en ominstallation (bör göras minst 1ggn/år) detta för att få bort alla oönskade virusar och bakterier i burken och oftast så går samma gammla burk fortare efter en sådan blåsning av hårddiskarna
och by the way om du måste köpa nytt op undvik Vista det var bara en massa strul med detta hafsverk, om burken klarar windows 7 köp den annars fungerar gammla hedliga XP mycket bättre än Vista

Pussgurkan proffesionell datormissbrukare med fler än 100 självbyggda datorer tillika messersmitter och gnagare

Senast redigerad av pussgurkan den 2010-03-24 klockan 01:54.
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 15:38   #12
bönan
Veteran

Standard

Nej, jag har ominstallerat ca 1 gång om året. Har gjort det själv eller låtit ngn annat göra det. Datorn är en fabriksbyggd Fujitsu Siemens Scaleo X. Några skivor för OP följde inte med. Det hade varit skönt att slippa ominstallera, jag har så mycket program osv på datorn som jag verkligen inte vill behöva ominstallera.

Gammal 2010-03-24, 18:27   #13
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Nej, jag har ominstallerat ca 1 gång om året. Har gjort det själv eller låtit ngn annat göra det. Datorn är en fabriksbyggd Fujitsu Siemens Scaleo X. Några skivor för OP följde inte med. Det hade varit skönt att slippa ominstallera, jag har så mycket program osv på datorn som jag verkligen inte vill behöva ominstallera.
Som Pussgurkan säger är det bra att rensa (formatera o inst OS) datorn ibland. Lägger man in ett spel t.ex. och sen tar bort det efter man spelat ut, så blir det alltid kvar lite skräpfiler. Samma sak med program o drivrutiner! 1 gång per år är ganska vettigt att göra detta o imellanåt köra en fragmentering av disken...

Vet inte hur det fungerar med förinstallerade OS på datorer köpta färdig i affär, men det borde väl följa med nått? Jag trodde det var det förinstallerade du kört på i tre år!? Då kan det ju vara den som la om datorn åt dig senast, som är "boven". Installera om själv, då vet du att det blir riktigt gjort!
Gammal 2010-03-24, 19:03   #14
bönan
Veteran

Standard

Jo, fast jag har ingen vidare koll på hur man tar backup osv. Tidigare har jag inte sparat så mycket, eftersom jag bara har haft spel som jag hade på skiva. Men nu har jag minst 50 rutter till MSTS, massor med Trainz-content och dessutom massor med saker till flight simulator.

Gammal 2010-03-24, 19:24   #15
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Men går det inte att lägga in OS på nytt men ha alla saker man har på datorn kvar? Är det möjligt? Det har jag undrat över länge...

Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.