![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Hej! Jag har installerat Windows XP på min dator, men gjorde det med skivorna som följde med min mammas dator. Dessa tillät tydligen bara att man aktiverade XP på en dator, så jag får väl lov att köpa nya XP-skivor. På microsofts hemsida stod det att det kostade över 1300 kr!
![]() ![]()
![]() |
#2 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Hej! Jag tittade på Dustin, Webbhallen, Prisjakt m.m och konstaterade att XP verkar ha gått ut, och inte säljs längre över huvud taget. Det är synd, då är det precis som med MSTS.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Precis som Bombardier säger så verkar XP ha utgått nästan överallt. Men kolla sidor som Tradera och Blocket. På tradera fanns det en hel del ![]()
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Men köp Win 7 istället: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500017
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
.................................................. ....
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! Senast redigerad av Micke.L den 2010-04-02 klockan 14:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]()
Egentligen spelar det ingen roll vilken skiva man använder, med undantag från ev. versionskonflikter.
Det som avgör vad du kan göra med rent samvete är huruvida du har någon licens(Cd-key) eller ej. Du kan med rent samvete använda din mammas skivor(om dessa är av samma utgåva) förutsatt att ni har varsin licens(Cd-key) denna brukar finnas som påklistrad etikett någonstans på datorn. Detta förutsätter naturligtvis att du inte på något sätt har sålt/skänkt bort någon av licenserna, vilket är vanligt och mer eller mindre gäller för varje i andra hand såld/bortskänkt dator. Egentligen är Windows-licenser personliga och kan ej säljas/skänkas(efter att ha använts), men det funkar ju inte i praktiken, hur skulle man då någonsin kunna sälja en dator?
![]() ![]() ![]() /Harry Senast redigerad av Kiefer den 2010-04-02 klockan 14:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Min dator kom med Vista, så licenskoden bak på datorn funkar självklart inte med XP. Jag fick tippset på en annan sida, att ta koden från en skrotad dator på typ en soptipp eller liknande.
![]()
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Nu hänger jag inte med riktigt, vad är du ute efter, installationsmedia, licens eller både och?
Installationsmedia till MS-operativ vars livscykel fortfarande är aktiv brukar man kunna få till självkostnadspris, dvs. någon hundring eller så för porto och kostnad för skivan. För 1300.- vågar jag nästan lova att det inkluderar någon form av licens.
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
Jag hänger inte med riktigt själv heller...
![]() ![]() Min dator är en Fujitsu Siemens Scaleo X. Jag köpte den för ca 3 år sedan och den hade då Windows Vista Home Premium förinstallerat. Jag bestämde mig sedan för att installera XP, eftersom det ändå var dags för ominstallation av operativsystemet. Då använde jag skivorna för XP Professional som följde med min mammas Toshiba laptop. Nu ska jag alltså aktivera windows XP på min dator inom 30 dagar, och till det behövs det alltså en kod. Det är denna kod jag är ute efter. Denna kod ska väl stå på datorns baksida eller på manualen som följer med om man köper ett nytt operativsystem i affär. På baksidan av min dator finns en sådan här kod för Windows Vista Home Premium. Så jag behöver alltså en sådan kod för Windows XP, så billigt som möjligt (utan att göra något direkt olagligt). ![]()
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Eftersom du uppenbarligen själv valt att ge upp alternativet att hitta en licens på någon skrot och dessutom inte vill göra något direkt olagligt, så är ju 1300.- förmodligen ett ganska bra pris för ett Windovs Xp professional.
Man ska ju ha klart för sig att det blir allt svårare att få tag på enbart Windows Xp-licenser, även om många mini-laptops levereras med Windows Xp oem licenser så har ju supporten för Windows Xp gått ut. I praktiken innebär det att det inte kommer något mer servicepack till Xp, dock släpps ju fortfarande patchar för åtgärda säkerhetsproblem etc.
![]() |
#11 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Jag säger inte att det är olagligt att ta en licens på skroten men du kan ju aldrig veta om den licensen har övergivits eller faktiskt fortfarande finns på någon annan dator.
Det kan ju dessutom ha varit en företagslicens som det har slutat att betalas för. Det här börjar gå till ytterligheter, så jag väljer att inte längre fortsätta denna diskussion.
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Då vill jag be om ursäkt om jag har skrivit något olämpligt eller så.
![]() ![]()
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Litet utdrag ur Windows Xp professional EULA(end user licens agreement)
8. NOT FOR RESALE SOFTWARE. Product identified as “Not for Resale” or “NFR,” may not be resold, transferred or used for any purpose other than demonstration, test or evaluation. Länk till hela artikeln. http://download.microsoft.com/docume...9a853868a1.pdf
![]() |
#15 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]()
![]() |