![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Den yttre banan är inget mysterium, där har du en semafor åt varje håll på en cirkelformad bana. Semaforen kollar om linjen är fri, men det är den inte eftersom det står ett lok ivägen framför nästa huvudsignal (som är samma semafor som visar stopp).
Den inre banan är heller inga konstigheter, enda skillnaden är att du har två semaforer och då får det ena paret, vid den vänstra stationen, visar gult(semaforen visar kör) eftersom nästa signal visar rött för att sträckan framför det är blockerat av tåget. Allt detta går ganska enkelt att lösa med signalmarkers, genom att sätta ut sådana på alla spår i bägge riktningar på alla mötesspår. Sedan så tror jag att det underlättar att inte köra modelltågsvarianten, utan att ha en bana som går från punkt A till B och inte runt, runt, runt i en cirkel. ![]() Om du väntar på signalpaketet med alla andra signaler och spårspärrar mm så kommer en guide över hur man ska sätta upp signaler och varför. Det viktigaste att kunna tror jag är signalprincipen, rött, gult, grönt. Det innebär att när någonting är blockerat så visar signalen rött (huvudsignal med ett tåg framför, en buffert i slutet av ett spår), nästa signal som ser en signal som visar rött, visar gult. (kör försiktigt), och en signal som ser en gul signal visar grönt. Så är det alltid så länge man inte gör speciella inställningar vilket man kommer att kunna göra med Svenolovs script.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |