Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-19, 00:16   #1
frazer
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard Få ut och ta in data i tågsimulator

Hallåj!

Har hittat några väldigt gamla (2004) trådar på det här ämnet, men det kändes inte riktigt aktuellt, och jag ville inte posta i en så gammal tråd så jag gör helt enkelt en ny här.

Jag kom in på simulatorer genom flyget och började då med Microsofts Flight Simulator. Där är man ganska bortskämd med att det finns mycket tillägg och många duktiga programmerare som kan "hacka" det mesta så att vi användare kan få tillgång att ändra det mesta i simulatorn.

Jag tvivlar inte på att detsamma gäller även för tågsimulatorer, därav jag nu måste fråga er som har koll. Går det att få ut respektive stoppa in data (t.ex. få ur farten till en extern hastighetsmätare, eller få in gaspådraget från ett externt gasreglage)? Jag är alltså inte ute efter någon färdig hårdvara eller så, utan jag är ute efter själva tekniken.

Låt säga att jag t.ex. skulle vilja ha en hemsida där man ser hur fort jag kör och var jag kör på en karta, eller kanske att göra en egen förarhytt i miniatyr hemma, skulle det vara görbart rent mjukvarumässigt? Spelar väl egentligen inte så stor roll vilken mjukvara det är, men om det går i fler får man väl sätta sig in i vilken som är bäst.

Tacksam för alla tips man kan få
frazer besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 08:26   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
Hallåj!

Har hittat några väldigt gamla (2004) trådar på det här ämnet, men det kändes inte riktigt aktuellt, och jag ville inte posta i en så gammal tråd så jag gör helt enkelt en ny här.

Jag kom in på simulatorer genom flyget och började då med Microsofts Flight Simulator. Där är man ganska bortskämd med att det finns mycket tillägg och många duktiga programmerare som kan "hacka" det mesta så att vi användare kan få tillgång att ändra det mesta i simulatorn.

Jag tvivlar inte på att detsamma gäller även för tågsimulatorer, därav jag nu måste fråga er som har koll. Går det att få ut respektive stoppa in data (t.ex. få ur farten till en extern hastighetsmätare, eller få in gaspådraget från ett externt gasreglage)? Jag är alltså inte ute efter någon färdig hårdvara eller så, utan jag är ute efter själva tekniken.

Låt säga att jag t.ex. skulle vilja ha en hemsida där man ser hur fort jag kör och var jag kör på en karta, eller kanske att göra en egen förarhytt i miniatyr hemma, skulle det vara görbart rent mjukvarumässigt? Spelar väl egentligen inte så stor roll vilken mjukvara det är, men om det går i fler får man väl sätta sig in i vilken som är bäst.

Tacksam för alla tips man kan få
Hemsida har jag ingen aning om, men jag tror det är möjligt att göra en egen minihytt hemma, med spakar och knappar, men man måste då nog utveckla en egen programvara för de olika simulatorerna.

Det finns ju en produkt som kallas Raildriver som är en låda med knappar och spakar. Drar man i en spak gasar man, sen kan man bromsa, öppna dörrar osv.

Så ja, jag tror det är möjligt. Och vad jag har förstått så ska det gå att ha fler skärmar i RW (?) också..
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 12:54   #3
frazer
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard

Jag hittade lite information om detta på openBVEs utvecklings-sidor.
Borde nästan vara någon som gjort något liknande redan dock?

Länk: http://openbve.trainsimcentral.co.uk/develop/index.html
frazer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:54.