![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#7 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]()
I denna tråd diskuterar vi monarkin och framförallt kungahuset. Denna tråd har inte spårat ur bara för att vissa har åsikter.
Jag tycker att man bör se monarkin från ett annat perspektiv än det du ser på pappret. Medierna förvränger också mycket och nämner ordet "skattebetalare" väldigt ofta vilket har ökat kritiken mot kungahuset. Jag behöver inte ta fram källa till mina påstående då det är ganska uppenbarligen att turism-strömning till Sverige ökar på grund av intresset för monarkin. Tänk dig att dessa hundratusentals turister betalar tusentals kronor till handeln vilket skapar konstant arbete och mer inkomster för Sverige. Detta är mer lönsamt än att en skola ska kunna köpa in möbler som bara täcker en eller två klasser för två terminer. Dessutom så används häften av dessa 125 miljoner monarkin får, enligt hovet för att underhålla slotten runt om i Sverige. Om jag fick spekulera vilt så tror jag inte att kungafamiljen får ett öre för privata affärer, då de kan använda sin förmögenhet. Jag kan inte bevisas felaktig om inte hovet presenterar uppgifter för resten av pengarna och var de används. Jag förstår heller inte varför folk förknippar monarkin med demokratin. Här i Sverige har vi en symbolisk monarki, inte en politisk monarki som i Jordanien och Saudiarabien. Vi har en politisk demokrati eftersom folket bestämmer, man ärver inte styret vilket är ett inslag av diktatorisk makt. Att monarkin är icke demokratiskt är en felaktig formulering, då har man tydligt missförstått det system vi lever i.