Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-19, 10:19   #1
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard Frågan om grafikkort

Hej!
Jag har kraftigt uppgraderad dator, men inte grafik för jag hade inte råd då. Jag undrar om det räcker med 400W nätagg till dagens grafikkort? Enligt Elektronikhuset i Trollhättan, säger de att det inte räcker med 400W.
Jag har Grafikkort ATI Radeon X300/X550/X1050 Series Secondary (512 MB) och
Grafikkort ATI Radeon X300/X550/X1050 Series (512 MB)
Tycker att de är svaga för att köra DK2000 med RW.
Några förslag? är jag tacksam.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 10:47   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Om du ändå tänker i banor om att uppgradera din dator med vassare grafikkort, så utan att ha konkreta fakta i ämnet "räcker 400W" skulle jag säga att det är för snålt. Det skulle säkert fungera, men du löper risken när en operation där mycket processorkraft går åt, så överskrids effektuttaget som ditt nuvarande kan leverera och då blir det inge bra.

Om du bestämmer dig för att investera i ett nytt nätaggregat i samband med uppgradering, så skulle jag råda till att skaffa ett "bra" nätaggregat. Nätaggregaten upplever jag som en svag länk i en dator nuförtiden, den i särklass vanligaste felorsaken senaste åren på mina burkar har varit nätaggregatet. Vad är då ett bra nätaggregat? Tja, som konsument är det väl inte så lätt att ens komma i närheten att avgöra det, men en parameter som styr mitt val av nätaggregat idag är om den har en specificerad MTBF-angivelse. Det är en parameter som använts länge inom industrin, ett värde som anger i MEDELTAL hur länge det dröjer innan ett fel uppstår. Med ett sådant angivet värde (vanlig med 100.000 timmar) har leverantören i vart fall satt sig i en ansvarssituation som blir besvärlig om för stort antal produkter går sönder innan den angivna driftstiden gått ut.

Finns flertal fabrikat där detta anges.

Angående grafikkort, så skulle jag säga att ett kort motsvarande GTX275 eller bättre, samt dess ATi-motsvarighet ger bra värde för pengarna om man köper begagnat. Sånt kort går att få loss från en tusenlapp om man tar sig tid.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.