Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-17, 22:37   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

KMV, ser ut att fungera utmärkt, kan du skicka en enkel modell som du gjort i 3D Canvas och exporterat, så jag får se hur det fungerar "the other way around"!
Skall försöka få till en lika bra presentation av mig som du fått av dig i presentations-tråden, i morgon. Imorgon skall jag försöka välja Sveriges Riksdag för de närmaste 4 åren, en mycket mer grannlaga uppgift än 3D-design.

vi hörs:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 00:06   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard J-lokets drivboggi?

Jag laddar upp drivboggin till J-loket och hoppas att att nån kan försöka importera den till olika utvecklingsverktyg och meddela hur det går! Den innehåller mycket animeringar och det är det jag vill åt! Hur gör vi med dom?
Bifogade filer
Filtyp: rar J_drivboggi.rar (843.5 KB, 7 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 01:06   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag laddar upp drivboggin till J-loket och hoppas att att nån kan försöka importera den till olika utvecklingsverktyg och meddela hur det går! Den innehåller mycket animeringar och det är det jag vill åt! Hur gör vi med dom?
Är enbart texturen i den filen så jag hoppas att resten följer?
Ska fixa en fil från mitt håll med något lämpligt också, blir nog en boggie eller nått.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 17:10   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Här kommer en boggie från mina malmvagnar som har synts på newS bilder från det pågående Malmbanebygget.
Har exporterat den som 3DS-fil och texturen märkte jag var en png-fil.
Hela modellen är dock en beta än så länge och bara målad brun helt och hållen.
För att testa om filerna fungerar duger den dock.
Någon animation finns inte med då det inte behövs i RS/RW, simulatorn sköter det med automatik när man namnger delarna rätt.

Bifogade filer
Filtyp: zip Uad boggie.zip (142.6 KB, 14 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 17:55   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Här kommer drivboggin till J-loket på nytt. Skall vara 3DS-meshen + textur. Hoppas detta fungerar nu?
Bifogade filer
Filtyp: rar J_drivboggi.rar (900.7 KB, 6 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 18:32   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Här kommer en boggie från mina malmvagnar som har synts på newS bilder från det pågående Malmbanebygget.
Har exporterat den som 3DS-fil och texturen märkte jag var en png-fil.
Hela modellen är dock en beta än så länge och bara målad brun helt och hållen.
För att testa om filerna fungerar duger den dock.
Någon animation finns inte med då det inte behövs i RS/RW, simulatorn sköter det med automatik när man namnger delarna rätt.

Det fungerade alldeles utmärkt att konvertera till Trainz. .png-texturen till -tga (inte den mest detaljerade textur jag sett men "brown"). Lägga ut dummys och länka och sedan export till Trainz (glömde flytta upp boggin en hjulradie - men det här fungerar!!!).
Alltså, 3DS-format på mesher och texturer i .png eller .tga. Animationer får vi väl fundera vidare på!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg test.jpg (104.2 KB, 125 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 23:24   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Vad står det på kalkvagnen? Väger 5 och lastar 12 ton eller nått sånt?
Inga problem med de boggierna som klarar en vagn på 80 ton!
Du tycker texturen var lite enkel, jag funderar på att utöka med en färg till innan jag släpper vagnen.
Tog lite bilder hos MBV när jag var uppe i Luleå på ångtågsresan till Haparanda.
Så nu har jag underlag till att göra vagnarna klara någon gång.

Provade importera J-lokets drivboggie och det gick utan problem.
Nu var även skalan rätt och importen fixade kopplingen till bildfilen själv.
Benen för animationen kom med också fast 3DC förstod inte vad göra med dom utan de var delar som allt annat.
Tappar också hierarkin vid importen, alla delar är på samma nivå så det är lite jobb att först sortera dom rätt och sedan tyvärr göra om animeringen.
Kan tänka mig det skulle gå bättre för Mazz då han också kör 3D Studio.
Skulle vara härligt att se detta fina J-lok tillsammans med Mazz gamla P-vagnar.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 10:47   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Malmvagnsboggierna

KMV,
om du varit i Luleå så har fu säker bilder på boggisidorna som du kan göra texturer av. Fototexturer blir väldigt snyggt. Behöver du hjälp att göra texturerna så mejla mig några bilder på boggisidan så kan jag göra ett test, jag har ju boggin!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009