Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-23, 21:28   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

jag tror att man kan lämna tidsparametern för ett objekt åt sidan egentligen, för om det har någon signifikans som inte framgår av objektets namn kan man i ett sådant fall smyga in årtal i objektnamnet eller i beskrivningen. jag tror man måste fundera på hur man tänker när man letar en byggdel. Behöver jag en buffert, så skulle jag vilja hitta den i någon slags generisk byggdelsavdelning, eftersom många buffertar funnits i samma typ på både vagn och lok och epok. Sedan kan det ju mycket väl vara så att en byggdel från "fel epok" kan tjäna som bas för en nyare eller tvärtom. Med tanke på att vi går mot mer och mer modellerat, så innebär ju det att texturerna mer kommer mer o mer att syfta till att återge ytstruktur än objektets form. Samma textur kan således tjäna flertalet modeller.

Sedan tror jag att man kan o lugn o ro låta det här växa fram vartefter det tillkommer delar. Några få subforum räcker till och börja med, blir det sedan mycket att välja på vilket ju vore trevligt, är det lättare att då klura ut en justerad struktur.

Funderingar under hatten...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 21:37   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nyordning i nedladdningar.

MAZZ,
under hatten verkar finnas en hel del annat än NBJ. Kloka synpunkter! Jag håller helt med, ett sådant här forum måste få växa fram och ha sina "födslovåndor". Marcus verkar kunna "embynofiera" fram en grundstomme så får vi väl bygga vidare på den!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 21:51   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
jag tror att man kan lämna tidsparametern för ett objekt åt sidan egentligen, för om det har någon signifikans som inte framgår av objektets namn kan man i ett sådant fall smyga in årtal i objektnamnet eller i beskrivningen. jag tror man måste fundera på hur man tänker när man letar en byggdel. Behöver jag en buffert, så skulle jag vilja hitta den i någon slags generisk byggdelsavdelning, eftersom många buffertar funnits i samma typ på både vagn och lok och epok. Sedan kan det ju mycket väl vara så att en byggdel från "fel epok" kan tjäna som bas för en nyare eller tvärtom. Med tanke på att vi går mot mer och mer modellerat, så innebär ju det att texturerna mer kommer mer o mer att syfta till att återge ytstruktur än objektets form. Samma textur kan således tjäna flertalet modeller.

Sedan tror jag att man kan o lugn o ro låta det här växa fram vartefter det tillkommer delar. Några få subforum räcker till och börja med, blir det sedan mycket att välja på vilket ju vore trevligt, är det lättare att då klura ut en justerad struktur.

Funderingar under hatten...

Mycket klokt!

Tror nog att vi kan konstatera att det skulle fungera som bäst med subforum för olika delar, och skippa tidåldrarna.

Det skulle fungera utmärkt, så länge man omnämner dom karakteristiska dragen i titeln, för att mottagaren lätt hittar det dom letar efter.

PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 22:05   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Respons på förslag.

"PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag!"

Klart det blev respons! Detta är oerhört viktigt om vi skall få se "nya krafter" utveckla modeller för olika simulatorer!

Sitta och slita i dagar med att göra t.ex. en slidstyrning till ett ånglok från scratch borde framöver vara helt onödigt - bara vi kan hitta ett bra kommunikationssätt och får alla "bitar" på plats.

Kul att några engagerar sig i detta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 23:20   #5
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Måste bara tillägga att det var en riktigt god idé detta. Jag meker inte så mycket i 3D program, men att se vart detta kan leda är det verkligen intressanta.
Att dessa idéer och samarbeten inte påbörjats tidigare är underligt, men hoppas och tror att detta kan bli något stort och fantastiskt för simulator världen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 18:57   #6
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Att ha ett textur-arkiv va en bra idé av Leoj! Det kan ju behövas till ommålningar, 3d-bygge och allt möjligt.
Hoppas det införs.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 22:45   #7
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb Texturarkiv

Hej
Jag har ett tips på en sida som har massor av texturer, som man får använda fritt, tror jag.
Kanske kunde vara bra att ha till hands, inte bara till tåg, utan även hus mm.
http://www.cgtextures.com/

Tror det var SAD (som byggt Altenburg-Wildau-rutten) som nämnde detta i någon tråd, där han skrev att han använde texturer från denna sida.

Ta en koll, det kostar ju inget
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 23:03   #8
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Hawk, tänk bara på att de texturerna kommer med en ganska tråkig begränsning. De är fritt att använda dem när man skapar och texturerar om modeller. Men man får INTE sedan låta någon annan arbeta vidare med texturerna utan de måste börja om från scratch. Jag använder då och då texturer därifrån men det är lite tråkigt att behöva skriva in den begränsningen när man släpper modellerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 23:00   #9
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

Väldigt bra idé med en samling av delar. Någon susning om var delarnas ska förvaras?
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009