![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
jag tror att man kan lämna tidsparametern för ett objekt åt sidan egentligen, för om det har någon signifikans som inte framgår av objektets namn kan man i ett sådant fall smyga in årtal i objektnamnet eller i beskrivningen. jag tror man måste fundera på hur man tänker när man letar en byggdel. Behöver jag en buffert, så skulle jag vilja hitta den i någon slags generisk byggdelsavdelning, eftersom många buffertar funnits i samma typ på både vagn och lok och epok. Sedan kan det ju mycket väl vara så att en byggdel från "fel epok" kan tjäna som bas för en nyare eller tvärtom. Med tanke på att vi går mot mer och mer modellerat, så innebär ju det att texturerna mer kommer mer o mer att syfta till att återge ytstruktur än objektets form. Samma textur kan således tjäna flertalet modeller.
Sedan tror jag att man kan o lugn o ro låta det här växa fram vartefter det tillkommer delar. Några få subforum räcker till och börja med, blir det sedan mycket att välja på vilket ju vore trevligt, är det lättare att då klura ut en justerad struktur. Funderingar under hatten... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
MAZZ,
under hatten verkar finnas en hel del annat än NBJ. Kloka synpunkter! Jag håller helt med, ett sådant här forum måste få växa fram och ha sina "födslovåndor". Marcus verkar kunna "embynofiera" fram en grundstomme så får vi väl bygga vidare på den!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Mycket klokt! Tror nog att vi kan konstatera att det skulle fungera som bäst med subforum för olika delar, och skippa tidåldrarna. Det skulle fungera utmärkt, så länge man omnämner dom karakteristiska dragen i titeln, för att mottagaren lätt hittar det dom letar efter. PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
"PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag!"
Klart det blev respons! Detta är oerhört viktigt om vi skall få se "nya krafter" utveckla modeller för olika simulatorer! Sitta och slita i dagar med att göra t.ex. en slidstyrning till ett ånglok från scratch borde framöver vara helt onödigt - bara vi kan hitta ett bra kommunikationssätt och får alla "bitar" på plats. Kul att några engagerar sig i detta!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Måste bara tillägga att det var en riktigt god idé detta. Jag meker inte så mycket i 3D program, men att se vart detta kan leda är det verkligen intressanta.
Att dessa idéer och samarbeten inte påbörjats tidigare är underligt, men hoppas och tror att detta kan bli något stort och fantastiskt för simulator världen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
![]()
Att ha ett textur-arkiv va en bra idé av Leoj! Det kan ju behövas till ommålningar, 3d-bygge och allt möjligt.
Hoppas det införs. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
![]() Jag har ett tips på en sida som har massor av texturer, som man får använda fritt, tror jag. ![]() Kanske kunde vara bra att ha till hands, inte bara till tåg, utan även hus mm. http://www.cgtextures.com/ Tror det var SAD (som byggt Altenburg-Wildau-rutten) som nämnde detta i någon tråd, där han skrev att han använde texturer från denna sida. Ta en koll, det kostar ju inget ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Hawk, tänk bara på att de texturerna kommer med en ganska tråkig begränsning. De är fritt att använda dem när man skapar och texturerar om modeller. Men man får INTE sedan låta någon annan arbeta vidare med texturerna utan de måste börja om från scratch. Jag använder då och då texturer därifrån men det är lite tråkigt att behöva skriva in den begränsningen när man släpper modellerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
|
![]()
Väldigt bra idé med en samling av delar. Någon susning om var delarnas ska förvaras?
|
![]() |
![]() |