Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-04, 19:15   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Detta innebär att t.ex. en tank som du visar på bilden ska man vara försiktig som tusan med polygoner i kapsylen, för där gör smoothing groups utmärkt nytta, medan tankens ytterhölje inte räddas på samma sätt vilket jag tycker ganska klart framgår av din bild.
Funderade i precis samma banor, ytterhöljet skulle nog må bra av delas upp ytterligare en gång medan ändarna ser bra ut som de är.

ps Marcus, fick ditt mail och ska fixa med det.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:30   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Vänstra tanken är den gamla, högra är en ny version där jag manuellt suttit och delat varje yta på längden så att jag har dubbla antalet diversions på längden, men med ett mycket bättre resultat, för mycket eller lagom ?

Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:43   #3
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

prova att använd smooth på dom, så man ser det "färdiga" resultatet
10 sidor brukar räcka i standardfallet
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 20:24   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ska faktiskt prova med 10 sidor med.

Men här är iaf dom nya behållarna.
Vid det här laget vet ni vad ni kollar på.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 21:32   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard


Toppen, nu börjar det se ut som det skall
Prova med 10 också, för att se skillnaden, små detaljer som är viktiga.
Liksom att man "måste" se till att hjulen inte blir kantiga, det drar ner poängen.
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2010-11-04 klockan 21:35.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 21:35   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

That's it .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 01:19   #7
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Så efterlängtat och så snyggt jag vill bara köra
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 20:10   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ska faktiskt prova med 10 sidor med.

Men här är iaf dom nya behållarna.
Vid det här laget vet ni vad ni kollar på.
Perfekt! precis vad jag menade.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 00:07   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Okej, bränn mig på bål om ni vill..

1: Loket ligger på 20 000 polygoner för tillfället, och jag har därför tagit beslutet att jag inte kommer att dela långsidorna på dom mindre tankarna som sitter på underredet, jag tycker för övrigt inte att det syns så mycket på dom att det endast är 7 diversions.

2: Jag kör på rådet som RSDerek gav mig "Use as many polygons as you need, not as many as you want."

3: Planerar inte att plocka bort diverse detaljer för att minska polygon mängden, det av två skäl, anser att dom flesta guildlines man hittar på webben kring detta är outdated, och det andra skälet är att jag planerar att göra en väl detaljerad modell med ordentliga texturer, av den anledningen att jag vill kunna ha modellen i ett framtida portfolio, så därför kommer jag att efter avslutat byggnation, antagligen lägga en del tid på att göra diverse ommålningar.

Nu duckar jag för att undvika diverse flygande telefonkataloger.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 00:37   #10
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Låter helt rimligt i mina öron som själv sitter och lider av se hur "polygon count"-visaren hoppar upp var gång man lägger in något nytt
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009