![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2009
|
![]()
Hej!
Jag undrar vad man kan göra för att få ett tåg att rätta sig efter de hastighetsskyltar jag har satt ut på min nybörjarbana. Om inga skyltar finns, står det att Speedlimit är 65 km/h och tåget kör (automatiskt) 65 km/h. Om jag däremot sätter ut en skylt för exempelvis 80 km/h, lägger sig tåget på en hastighet på 40 km/h. Även om skylten passerats och Speedlimit har ändrats från default-hastigheten på 65 till 80 km/h. Tacksam för hjälp och svar! ![]() Senast redigerad av tågluffe den 2010-11-08 klockan 01:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
antingen så lägger du ut en "dynamisk hastighetstavla linje" eller en "Speedboard (hastighet) Left/right"
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Okej jag ska prova det där med dynamisk hastighet. När det gäller speedboard trodde jag att det var det jag hade satt ut. En skylt med rund, gul botten och med stora siffror i svart, "80" i detta fall.
Tack för hjälpen och svaret! Jag lär nog återkomma med fler frågor. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
EDIT: Du skriver nybörjarbana, så jag ska ge dig ett tips till som kan rätta till många problem. Du ska aldrig ha några spårslut som slutar i tomma intet. Där spåren tar slut ska du alltid placera en stoppbock eller en "end of track marker". Det är väldigt många som missar detta, när man ska testa sin bana. Om du bygger och signalerar banan som i verkligheten brukar det sällan vara några problem, om du använder rätt signal på rätt plats.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-11-09 klockan 11:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack så mycket för informationen! Det där med stoppbockar hade jag ingen aning om. När det gäller rätt signalerad bana... ja då finns det nog en hel del kvar att lära. För tillfället har jag använt mig av en signaltyp, tror en utländsk, bara för att få det att lysa rött och grönt. Nu ska jag genast prova att placera ut stoppbockar!
Tack återigen för tipsen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
![]() |