Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-20, 01:59   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Texture replacement på lok

Hej

Jag blev övertygad om att implementera texture replacement på min modell av Z43. Men det fungerar inte riktigt att följa instruktionerna och jag tror mig vara orsaken på spåren.

- När jag i mitt script ärver från klassen MsMotorVehicle så fungerar allt.
- När jag i mitt script ärver från STLVehicle smäller det på rad 1366 i trainz.gs
- När jag i mitt script ärver från klassen MsVehicle smäller det på rad 1366 i trainz.gs

Hmm tänker jag och tittar i definitionen av STLVehicle som råkar vara okompilerad. Den ärver från MsVehicle. Kopiera den filen till loket och byt ut MsVehicle till MsMotorVehicle och byt namn på klassen. Fungerar bättre nu kraschar inte scriptet och textur logiken verkar fungera utöver att den inte byter själva texturen, men dialogrutan fungerar och den hittar texturnamn.

Så till min fråga, är texture replacement på lok något som kommer att bli supportat i STL scripten närmaste tiden eller skall jag paketera de olika versionerna som separata object. Jag vill ju inte släppa ifrån mig ett lok med en lokal kopia på ett av dina script, då detta inte kommer att få del av framtida buggfixar och förbättringar.

Jag kan tillägga att Common Source är version 3.12.2 och att jag kör trainz build: 44088 alltså Trainz 2010 SP3 med hotfixen pålagd.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 14:44   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Hej

Jag blev övertygad om att implementera texture replacement på min modell av Z43. Men det fungerar inte riktigt att följa instruktionerna och jag tror mig vara orsaken på spåren.

.....

Så till min fråga, är texture replacement på lok något som kommer att bli supportat i STL scripten närmaste tiden eller skall jag paketera de olika versionerna som separata object. Jag vill ju inte släppa ifrån mig ett lok med en lokal kopia på ett av dina script, då detta inte kommer att få del av framtida buggfixar och förbättringar.

Jag kan tillägga att Common Source är version 3.12.2 och att jag kör trainz build: 44088 alltså Trainz 2010 SP3 med hotfixen pålagd.
Som du själv konstaterar så bygger texture replacement på klassen Vehicle. Det innebär att den bara fungerar till vagnar. Det finns en ny klass STLMotorVehicle (beta) som ska användas till lok. Den kommer snart att ingå i STL CS, men du kan få testa den redan nu, om du vill. Den behöver betatestas och jag skulle vara mycket tacksam om du ville testa den.

Har du samma mailadress som förr?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 15:20   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Som du själv konstaterar så bygger texture replacement på klassen Vehicle. Det innebär att den bara fungerar till vagnar. Det finns en ny klass STLMotorVehicle (beta) som ska användas till lok. Den kommer snart att ingå i STL CS, men du kan få testa den redan nu, om du vill. Den behöver betatestas och jag skulle vara mycket tacksam om du ville testa den.

Har du samma mailadress som förr?
Jodå, jag har samma adress som förr. Tar gärna en titt på den. Vi får väll helt enkelt avvakta med att släppa loket tills du är klar med release av scripten sedan. Men det är ingen fara för jag har andra projekt som jag pular med paralellt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009