![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Jag råkade hitta en ritning i ett forum som var tagen ur ett verk med den inte fullt så korta titeln "Teknisk-ekonomisk redogörelse för anläggningen av stadsbanan Östersund - Ulriksfors med bispår till Hammerdal och Strömsund". ett verk utarbetat genom kungl järnvägsstyrelsens försorg år 1917. Boken verkar i princip vara någon form av avrapportering avseende byggprojektet.
Blev lite nyfiken när jag såg den där ritningen så jag slog lite i bibliotekskatalogen och upptäckte att den fanns i magasinet. Sagt och gjort iväg till biblioteket för att titta i boken, japp ritningar på alla broar och byggnader längs banan samt användbara saker som grindar, lutningstavlor, banker och skärningar, slipersavstånd mm. Den innehåller även stationsplaner och en del andra kartor. Som om inte detta vore nog så finns det ytterligare ett antal böcker i serien som vad jag kan förstå beskriver andra banbyggnader. Nästa steg blev att fara iväg och skaffa sig en scanner och nu har processen att scanna bilder och bygga 3d modeller kommit igång lite sakta. Planen är att bygga ganska många av byggnaderna längs banan som är dokumenterade i boken. Det är ju inte överdrivet gott om svenska stationshus, godsmagasin, banvaktstugor, uthus mm till trainz. Värt att nämna är att det oftast inte finns ritningar på alla fasaderna och i bland bara planritningar och skärningar men jag tror det skall gå bra att få ihop välliknande modeller i alla fall med lite kvalificerade gissningar. Bifogar lite bilder på det första delprojektet som är en Arbetarebarack för 12 personer så att personalen har någonstans att bo när de fortsätter med de övriga byggnaderna.
![]() |