![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tjabba Bengan,
Blev lite undrande av ditt inlägg, vad är det du vill ha? bilder av H0 modeller?? Först vill jag säga att mina relationer med Jan Wallin (JECO och MJ-Hobbyexperten) är endast som nöjd kund sedan många år då jag hittade honom i en liten källare på min väg till Thors Hobby på söder i Stockholm. Vad gäller modellbilder så är det min erfarenhet att ALLA modeller är kompromisser och att om man ska bygga en ny modell så ska man inte titta på gamla. Jag har sett sorgliga resultat av hur det kan gå!! Värsta är väl ett tyskt lok till MSTS som helt bygger på en gammal LIMA modell som inte var särskilt lik förebilden. Om du absolut vill ha bilder av DM3 i modell kan jag nog inte hjälpa dig denna sida om nyår då min UGJ kåpa med Brimalmchassie inte är färdig. Någon föreslog en "önskelista" av lok och vagntyper. En bra idé men var beredd på att det kan ta tid att hitta bra underlag och inte bara en bild på något "nästan likt". Låt oss inte gå i den fällan som många trillade i när train-sims var nytt och det räckte med att måla hjulen på ett tyskt ånglok svarta och sätta dit en metkrok för att det skulle bli ett "svenskt" lok. Se det så här: Trainz (och kanske även MSTS) kommer att finnas i många år till och ingen blir lycklig över ett hastverk till modell. Det finns många på detta forum som skriker "nu nu nu" när någon visar en alfa eller en beta, men var beredda på att det kan ta tid, månader innan alla delar faller på plats och skaparen är nöjd med sitt jobb. Ett litet tillägg: Jag har själv inte gjort något till Trainz eller MSTS så det är ingen idé ni letar efter något att klaga på ![]() Kenny ![]() Edited by - Rc1166 on 26 November 2002 01:18:23 |
![]() |
![]() |
#17 |
Senior Member
|
![]()
Det var snarare jag som ville ha bilder av en Dm3 i H0-modell. Mest för att se en sånt maffigt lok i "verkligheten". Dm2 och Dm3 till både MSTS och Trainz är gjorda efter ritningar i Svenska Ellok. Malmvagnar har jag dock inte ritningar på så därför tänkte jag det passade bra att få bilder på den från en modell. Kan någon få fram ritningar så tar jag naturligtvis hellre det.
Själv blir jag inte speciellt upprörd om en modell inte exakt efterliknar verkligheten. En sak som är viktig för mig är att inte gräva ned sig för mycket i detaljer. Det resulterar snarare i att det aldrig blir klart. Det är bättre att ge ut modellen och göra en ny version senare. Man lär sig dessutom hela tiden nya saker. Första modellen av HBis till MSTS var inte direkt vacker med dagens mått mätt, men den var bra för sin tid just på grund av bristen på annat svenskt material. /Mats ![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
|
![]()
Rc1166
Är själv en helnöjd kund hos MJ-Hobby, för att dom verkligen tar sig tid att hjälpa en med tips och trix och annan info. Dock bara sedan ett par år tillbaka. Då mitt tågintresse tog fart igen, då jag upptäckte vad mycket svenskt det hade kommit ut på marknaden sen jag sist höll på med tåg i tonåren. Jag måste ha en fruktansvärd dålig känsel. Fick för mig att du jobbade där och under det sista halvåret, när jag har besökt butiken har jag undrat. Vem av dom är Rc1166 (Kenny). Nu kan jag glömma dom funderingarna och det var därför jag trodde att du eventuellt kunde plocka fram och fota av Dm3:an som finns i butiken och malmvagnarna åt emges. Bengan. |
![]() |