![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]()
Hej!
För mig är en realistisk hytt minst lika viktig som utsidan på en motorvagn/vagnen/loket. Just hytterna tycker jag att är väldigt tråkiga i Trainz (har inte någon större erfarenhet utav hytterna i övriga simulatorer.) Den enda riktigt vettiga hytten i Trainz är Y1-hytten som någon gjorde väldigt bra! Så varför inte göra något åt problemet, sagt och gjort bygget på en hytt har påbörjats. Har försökt att knåpa ihop en RC 4 (?) hytt. Den är inte klar ännu, men jag tänkte slänga upp lite bilder på bygget ändå. Bygget sker i SolidWorks 2010 eftersom det är det enda 3D programmet jag har har god kunskap inom. Hur vida hytten är kompatibel för olika simulatorer har inte jag en aning om, men antar att den måste göras om i något program (gmax (?)) för att sedan få in den till en simulator. Det aktuella filformatet är ".SLDASM" (SolidWorks Assembly Document.) Det som ska göras är lokbroms, en interiör och andra småsaker så bilder lär behövs och tar gärna emot bidrag. Kom gärna med synpunkter och för den som vill kan den få uppdraget att göra om den till ett lämpligt format när hytten är färdig! Hytt bygget har precis påbörjats. ![]() Hålen för alla knappar och instrument är på plats. ![]() Några av alla knappar och instrument är nu på plats. ![]() Nu även med D3 broms! ![]() En närbild på instrumentpanelen. Notera att strålkastarspaken är vridbar. ![]() En till närbild, även den stora blåa är vridbar (saknar formellt namn.) ![]() Vridbar broms med begränsningar så att det inte går snurra 360 grader utan bara 128 grader. ![]() Den sista bilden består av körspaken samt en växelspak som är behov utav en redigering i utseende. ![]() Senast redigerad av Viktor den 2011-01-04 klockan 19:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Ser mycket bra ut, men är lätt tveksam till valet av program eftersom som solidmodellering inte alls är lämpad för spel, men med lite städning i gmax borde det nog gå det med.
Exportering kan som du sa va ett problem, men om jag minns rätt borde du kunna exportera till .STEP-filer, som någon (jag exempelvis) kan importera till Autodesk Inventor och därifrån till 3dsmax. Därefter är det enkelt att spara i något gmax-kompitabelt format.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]() Citat:
Det går inte att Save as .STEP vet jag iallafall men det borde, med en enkel Googel sökning, gå att få fram ett konverterings program. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Ett tips är att undersöka exportmöjligheterna först innan du lägger mycket jobb.
Är rätt tråkigt att på slutet konstatera att det inte går att få in det i simulatorn. Sedan är det som sealpower säger väl som så att det kanske inte är det mest lämpliga verktyget att jobba med. Solidworks är väl till för typ gjutmodeller och liknande där man bygger med slutna kroppar vilket i en simulering resulterar i en massa baksidor som aldrig kommer att synas men ändå tar polygoner. Sådant kan dock städas upp av en erfaren modellbyggare i lämpligt verktyg men med avancerade modeller kan det bli rätt jobbigt. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Viktor,
det glädjer mig mycket att du tar dig an RC-hytten!!! Behöver du råd och annat från en som knölat till ett antal hytter så tveka inte att kontakta mig - jag hjälper gärna till!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]() Citat:
SolidW kanske inte är det bästa programmet för modell bygge men oerhört simpelt att jobba med, när man väl har satt sig in i det. Med sealpower's hjälp så har även filformat löst sig! Sen verka du har bättre kunskap om just polygoner som jag inte har någon koll på alls. Så för att sammanfatta det så skulle det kunna gå att få in hytten i en simulator för den som är villig att offra mycket tid för finliret. Själv hade jag gärna gjort men saknar kunskapen för tillfället. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
|
![]()
Oj kära nån, impressive.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
din hytt ser så bra ut att den är värd ett bättre öde än att ej gå att exportera till våra olika simulatorer. Har undersökt 3D object Converter (som klarar hundratals olika format. och ständigt uppdateras med nya) men dessvärre varken SolidWorks eller Step. Om du undersöker om det finns fler exportmöjligheter skall jag sedan åta mig att kontakta konstruktören av 3D Object Converter och se vad han kan göra! Hör av dig:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 281
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Jerka |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
|
![]() Citat:
Kul att höra att du tycker om hytten, som från början bara var ett projekt på skoj. ![]() Har gjort en liten undersökning med ett program (se nedan). Ska även testa om det går att exportera till andra filformat än dom nedan med Soild Works. Har förnärvarande bara en studie version som är till för oss som går på gymnasiet och läser CAD-teknik som jag har för mig är exakt samma som det riktiga förutom just det att exportmöjligheterna är färre. Enligt ett konverteringsprogrammet CrossManager 2010 så kan ".sldasm" konverteras till följande format: ".sat", ".cgr", "._pd", ".model", "CATPart", ".igs", ".x_t", ".rf", ".stp", ".stl" ".uni", ".vda" & ".vrml". Men eftersom jag enbart har en demo av programmet kan jag inte konvertera. Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Solidworks (via .step /.stp som är ett universiellt cad-format)-> Autodesk Inventor -> Autodesk 3dsmax ->gmax/blender(eller vad som känns lämpligt)
dvs. .sldasm/.sldpt -.step -.asm/.pt - .max -och så vidare Tror jag fortfarande är den bästa metoden, har använt den sista biten av kedjan själv en del gånger vid modellering och har goda erfarnenheter av .step-filer från arbetet. Jag ställer gärna upp och konverterar grejerna, men du får tänka på att det sen krävs rätt mycket arbete i blender eller gmax sen, dels för att städa upp Cad-modellen så den går in i spelet och dels att få den att fungera som hytt. Städningen kommer behövas eftersom solidmodelleringstekniken som används i de flesta cad-program är strukturellt helt annorlunda än den polygonteknik som används i mer grafiska 3d-program. Översättningen därimellan blir aldrig riktigt rumsren, så jag kan gissningsvis säga att trots att din hytt verkar ha ett rent och enkelt uteseende i Solidworks så motsvarar den ungefär 300 000 polygontrianglar i spelgrafik. Av samma anledning tvivlar jag att 3D object converter som tidigare föreslagits kommer att fungera då det i huvudsak verkar vara gjort för poly-modeller
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Snyggt. gp3119
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
ska du inte göra något på Rc hytten? Gp3119
|
![]() |
![]() |