![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Problemet med sådana program (och i synnerhet de kraftfullare grejerna som kan "rippa" data direkt ifrån grafikminnet och inte alls är beroende av filformat) är väl egentligen inte så stort när det kommer till freeware prylar som oss vanliga dödliga sitter och knåpar ihop hemma. Möjligen blir man lätt irriterad på att någon varit och rotat i ens mesher utan tillstånd, men så länge de inte gör små modifieringar och påstår att det är deras egen modell. (Var med om sådant innan jag hamnade i tågsimulatorbranchen
![]() De större problemen kommer dessvärre av att det inte finns några direkt hinder (förutom etiska och moraliska, men de gällde ju redan tidigare) att använda grejerna på payware grejer eller på allas vår egna CW RC. För det skulle vara lika illa som all annan piratkopiering. Men för all del, De inbyggda loken, vagnarna och byggnaderna i Railworks skulle ju inte vara helt fel att ha i Trainz och det är inte längre omöjligt... tvärtom det är gjort i en handvänning, men jag tänker då f-n inte göra det och jag hoppas verkligen ingen annan går i sånna tankar. Den här delen av spelmodellerings-världen har länge varit förskonad från sådant som är vardagsmat i många andra spelcommunitys där folks arbete stjäls hit och dit och det är en av de anledningarna jag 2007 slutade modda förstapersonskjutare och kom hit istället och har sedan dess aldrig vänt mig om.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
"Det folket vill ha är det vi är skyldiga att ge dom!" - Karl Marx. Välkommen hem till den s.k. markanadsekonomin!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Är väl bara trött, men jag förstod inte riktigt det där.
Jag menade naturligtvis inte att jag trodde du eller någon annan skulle ägna sig åt sådant där, jag var lite väl inne i det jag skrev och hettan av dåliga erfarenheter. Tror nog också att 3D OC säkert är ett bra program om man använder det rätt, syftade mer på andra, lite tyngre grejer vars namn jag låter bli att nämna.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Vill du, så får du gärna utveckla vad du skriver här. Jag förstår i vart fall inte helt hur du menar med ditt inlägg. Jag är själv väldigt positiv att dela med mig av konstruktioner man gör, så det kan komma kollegor med andra simulatorer än vad jag själv har tillgodo. Därav t.ex. min placering av 3D-modellering i det generella forumet. Jag skulle dock bli starkt missnöjd om mina modeller skulle dyka upp för nedladdning i modifierat skick. Inte för att jag missunnar andra nöjet att modifiera något så det kanske passar bättre för deras bruk, men jag vill ju gärna bli tillfrågad när en sådan operation händer. Det är skillnad med ett statiskt föremål, den är ju upplagd för att användas i en rutt och behöver inte få nått särskilt tillstånd för det. Det är ju syftet med uppladdningen. Så tycker i alla fall jag och så som jag uppfattar sealpower, så är det i stort lika uppfattning. En 3D backwards engineering kan visst vara användbar, men så länge användningen inte inkräktar på vem_som_faktiskt_byggt_modellen, så är det finemang. |
|
![]() |
![]() |