Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-16, 17:13   #1
Hobo
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard När når man gränsen för hur stort?

Räknade plattorna som min värld består av. Det var över 33 plattor. Nu börjar man ju undra så smått vad som är max? Någon som vet?
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 17:26   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Räknade plattorna som min värld består av. Det var över 33 plattor. Nu börjar man ju undra så smått vad som är max? Någon som vet?
Ingen aning om hur "stort" det kan bli.
Beror väl lite på hur mycket man fyller varje platta/baseboard med, antal, och varianter, med objekt.

Kan ju nämna att min rutt beståra av drygt 800 (minst, var länge sedan jag räknade ) "plattor", och innehåller ca 4.000 OLIKA objekt.

Så du kan nog bygga vidare utan att behöva tänka på det än på ett bra tag .

EDIT: Kan ju tillägga, att det är inga problem med flytet i spelet (ännu i.a.f.), och jag har ingen superdator, det ända är väl att det tar längre tid att "starta upp" rutten, ju mer man har byggt.

Senast redigerad av ekankal den 2011-01-16 klockan 17:32.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 18:28   #3
Hobo
Medlem

Standard

ojojoj!!! 800??

Hahahaha.. å ja som tänkte att snart slår jag väl nåt rekord. Det var roligt att det är så obegränsat.
Problemet med mig, är att jag bygger gärna som man målar en tavla, dvs. jag bygger tills det liknar något som ger rätta känslan, men struntar i detaljer!

Det är nog då det blir så många plattor, för skulle man i detalj vara supernoga kanske man inte kommer upp i så många plattor per år?
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 06:09   #4
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Tja, jag undrar också var gränsen går.
Kanske inte är någon idé att tänka på så länge allt fungerar. Själv har jag kanske runt 10.500 baseboards (!) vid en enkel överslagsräkning. Anledningen är att jag har laddat ner DEM-data över en stor del av mellansverige. Det blev 58 "positioner" som var och en har 13x14 baseboards. Men en mycket stor del är också bortskalade då de inte har någon räls. Trots det har jag ändå behållit en del extra baseboards där jag tänkte låta räls gå som i verkligheten inte finns.
Högerklickar jag och frågar Content Managern hur många dependencies banan har så är det ara 785 stycken, än så länge.
Hälsningar
Gammal 2011-01-18, 10:03   #5
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Kollade min egen bana. 122 st plattor, 1568 dependencies. Och då är den bara i början av min tanke, på vad jag skall göra.
Med tanke på att ekans bana innehåller 800+. Så undrar jag om där finns någon begränsning.
Gammal 2011-01-18, 19:49   #6
andelind
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baloo406 Visa inlägg
Kollade min egen bana. 122 st plattor, 1568 dependencies. Och då är den bara i början av min tanke, på vad jag skall göra.
Med tanke på att ekans bana innehåller 800+. Så undrar jag om där finns någon begränsning.
Det är hur mycket ledigt utrymme som finns kvar på hårddisken och datorns kraft som begränsar storleken i stort sett.

Senast redigerad av andelind den 2011-01-18 klockan 19:51.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 12:06   #7
baloo406
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andelind Visa inlägg
Det är hur mycket ledigt utrymme som finns kvar på hårddisken och datorns kraft som begränsar storleken i stort sett.
Misstänkte det var något sådant. Jag ligger nog illa till då. Kollade min egen hårddisk, har cirka 90Gb kvar.
Gammal 2011-01-20, 23:26   #8
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

90 Gb är ju rejält mycket... Själva rutten tar väl inte upp särskilt stort utrymme... Vet inte hur många baseboards det var, men i mitt och Nejmegs kombinerade projekt Stockholm - Mora låg filstorleken på ca 50 mb, så du kan nog vara lugn... Den rutten var alltså på ca 35 mil.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 10:34   #9
baloo406
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
90 Gb är ju rejält mycket... Själva rutten tar väl inte upp särskilt stort utrymme... Vet inte hur många baseboards det var, men i mitt och Nejmegs kombinerade projekt Stockholm - Mora låg filstorleken på ca 50 mb, så du kan nog vara lugn... Den rutten var alltså på ca 35 mil.
Det låter bra. Jag har en hel del kvar att göra. En hel del var väl lite i underkant. Om jag gör allt jag tänkt mig, så har jag nog att göra till pensionen.
Gammal 2011-01-21, 16:26   #10
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

När det börjar lukta bränt är det dags att lugna sig tror jag

Men på den allvarligare sidan så tror jag inte att det egentligen finns någon begränsning på antalet basbord utan du snarare kommer att nå smärtgränsen på rund av de objekt du slänger ut på banan. Terränggeometri är rätt lättbearbetad data jämfört med en massa individuella modeller och texturer.
Gammal 2011-01-21, 21:37   #11
benkegbg
Medlem

Standard

Man märker också när banan börjar bli väldigt stor att det tar en rätt bra tid innan alltsammans kommer igång när man startar Trainz. Har faktiskt hänt att jag trott programmet ballat ur. Termometern kommer fram efter en stund och sedan är det noll grader en mycket lång stund innan temperaturen går upp. Det är i alla fall ett friskhetstecken att tempen stiger. Tålamod är medicinen.
Hälsningar
Gammal 2011-01-22, 01:38   #12
Hobo
Medlem

Standard

Det roliga är när man inte hittar ordentligt när man är ute å åker! Efter många industrier och annat så blir det roligare att hitta på saker att skylla på för att få köra.
Jag ska dit å göra det bla.bla... åsså har man kanske släppt på 15 tågset som stör trafiken och gör lite rocknroll med signaler å sånt. Då är det roligt!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:07.