Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-19, 10:01   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Texturens storlek går att ändra utan att det påverkar modellen.
Jag är dock tveksam till att göra den så stor som 1024 av prestandaskäl.
Träd gör det ju inget dessutom om de är lite suddiga i kanten.

Alphakanalen ska ett någorlunda bra ritprogram klara av.
tga-filen är ett standard bildformat med alphakanal.
Jag använder RwAceTool sedan för att konvertera den till ace-format.
Jag vet inte om TgaTool klarar RS/RW ace-filer?
Vilket fall skulle jag rekommendera skaffa ett ritprogram som klarar tga-filer då
det blir så mycket lättare än om man ska kladda med alphakanalen separat.
Finns flera gratisprogram som klarar tga-filer, själv använder jag Gimp.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 23:31   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Jag har använt RSBinTool och DXTBmp och Paint för att måla om tåg och objekt i RW. Tågen och objekten har haft TgPcDx-filer som texturer och dom har jag öppnat med RSBinTool och gjort om till dds-filer, som jag sedan öppnat i DXTBmp (ett program som liknar TgaTool) och därifrån skickat till vidare Paint. Lite omständigare än att måla om i msts, men funkar bra!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 23:35   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Jag har använt RSBinTool och DXTBmp och Paint för att måla om tåg och objekt i RW. Tågen och objekten har haft TgPcDx-filer som texturer och dom har jag öppnat med RSBinTool och gjort om till dds-filer, som jag sedan öppnat i DXTBmp (ett program som liknar TgaTool) och därifrån skickat till vidare Paint. Lite omständigare än att måla om i msts, men funkar bra!

Hjälp, det lät svårt.
Kan man använda Photoshop i stället för Paint ?
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 21:21   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Pierres välmenande råd är mycket mer omständligt än vad du behöver ta till eftersom jag skickade med originalfilen för texturen (tga-filen).
Du behöver inte ta ut den baklänges från TgPcDx-filen och hålla på.
Du behöver inte ens använda min fil om du inte vill, eftersom du ska
göra en ny textur är det bara att göra en helt ny bild i lämplig storlek.

Enda kravet för att den ska passa med min modell är att du konverterar den
till tree.ace t.ex. med hjälp av RWAceTool som jag tycker är väldigt enkel.
Rätt namn och en storlek 256x256 eller 512x512 eller 1024x1024 (fast jag avråder).
Formatet på filen använder jag TGA eftersom det är ett gammalt etablerat format för filer med transparens.
BMP eller JPG fungerar inte då de inte stöder transparens.
Möjligt att det fungerar med GIF eller PNG också, fast GIF har begränsat antal färger.
Du kan göra allt i en PSD fil med olika lager osv. och när du är nöjd sparar du en kopia som TGA.
Enklare att jobba vidare i PSD filen som du då har kvar.

Photoshop går alldeles utmärkt att använda, som att jämföra en Rolls Royce med en gammal Trabant.
Att jag inte nämnde Photoshop beror precis som med Rollsen på priset.
Andra billigare alternativ är Gimp, PaintShop eller Paint.net m.fl.
Med Photoshop har du tillgång till en massa filter och olika verktyg som gör det mycket lättare när man lärt sig dom.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 09:04   #5
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Usa
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej Hawk

Efter sigende vil der i den næste opgradering fra RW komme "Forrestmarkers" af samme type som vi havde dem i MSTS. Disse markers skulle også indeholde nye træer
__________________
Prettys Womans in your town
Erich besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 20:54   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Cool Kors i jôsse namn !!

Hej
Menar du att RW kommer att få samma finess som MSTS "forest"....
Vore ju ett JÄTTELYFT
Nu börjar de hända saker..."jag har verkligen saknat "forest" i RW
Hoppas utveklarna gör så att varje träd alltid ses framifrån, samma som vissa träd redan har.
Det skulle ju vara toppen för att hålla ner antal polygoner.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 21:01   #7
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Erich Visa inlägg
Hej Hawk

Efter sigende vil der i den næste opgradering fra RW komme "Forrestmarkers" af samme type som vi havde dem i MSTS. Disse markers skulle også indeholde nye træer
Hej Erich
Menar du att du har läst detta någonstans ?
Jag sökte på nätet, men hittade bara den här tråden som jag skriver i just nu.....
Om och var har du läst om "Forrest Markers" till RW
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 21:27   #8
nohab
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Norge
Inlägg: 120
Standard

Info om teknisk oppdatering av RailWorks:
http://www.facebook.com/pages/RailSi...9498918&ref=ts
__________________
/Øystein - http://3dtog.com/
nohab besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009