![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej!
Jag har dåliga kunskaper om hur kurvor för järnvägsspår byggs i verkligheten. I övergången mellan en raksträcka och en kurva verkar det vara så i Trainz att kurvan går från en oändligt stor radie (alltså raksträckan) till, låt oss säga, en kurva med 400 m radie utan en övergångssträcka med kontinuerligt minskande kurvradie (eller ökande vid utgången av en kurva). Jag vet att för bilvägar byggs övergångssträckor mellan raksträckan och kurvan (och kurvan och raksträckan). Övergångssträckan, som är olika lång beroende på väg och högsta tillåtna hastighet, har vid ingången till kurvan en mycket stor kurvradie (egentligen oändlig) och efterhand får övergångssträckan en allt mindre kurvradie för att slutligen ha samma kurvradie som kurvan. Övergångssträckan byggs bl a för att föraren av bilen skall få en viss tid för att vrida ratten så att hjulen kan följa kurvan. I Trainz har jag märkt att det, vid högre hastigheter ute på linjen, blir liksom en knyck i lok och vagnar vid övergång från raksträcka till kurva och vice versa. Denna knyck skulle kunna undvikas om man även för järnvägsspåret hade en övergångssträcka med kontinuerligt ökande eller minskande kurvradie. Problemet med en knyck är förstås litet i en simulator, men skulle verkliga spår byggas som i Trainz torde påfrestningarna på passagerare, gods och övrigt materiel bli stora. Tänker jag fel här? Vad gäller för verklighetens spår?
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Det första tipset blir att söka, http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ight=kurvradie
![]() ![]() Där finns en underbar tabell över STH i förhållande till radie Jag själv har märkt att i TS09, sen efter första patchen, att tåget verkar skaka mycket mycket mer än vad det borde göra vid tex kurvor även på raksträckor. Bästa skulle nog vara för att förstå ditt problem att du tar och spelar in en film från trainz, så man ser. Är det de inbyggda banorna, eller egenbyggda? För man kan använda verktyget "straight track" (el liknande) för att då få sträckan innan kurvan att bli spickrak. De var nog de tips jag hade iaf ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Tack för tipsen!
Det är inte skakningarna jag är ute efter, utan den ganska häftiga "tilten" som tågen gör vid ingång och utgång av kurvor. Man ser det tydligt, exempelvis vid 70 km fart i en kurva med 400-500 m radie, om man följer med tåget på en tur och "sitter" några vagnar efter loket med kameran riktad mot loket. Ju större radie kurvorna har desto mindre blir "tilt-effekten". Jag får fortsätta att undersöka saken.
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Har märkt att det här med kurvor (och även växlar) är någonting som många har svårt att få till riktigt bra i Trainz.
Har laddat ner ett antal mycket fina banor, vad det gäller landskap osv. Tyvärr faller dom platt till backen när man börjar kör på dessa. Det rycker å knycker så in i h*lvete, att man skulle behövt störtkruka å njurbälte mm, om det hade varit på riktigt ![]() ![]() Sen jag byggde min första "riktiga" bana i Trainz, "Hedöbanan" (finns i downloads, men den är oxå katastrofalt ryckig på sina ställen, med "90 graders"-kurvor mm, får väl skylla det på att man var nybörjare ![]() ![]() Tyvärr kan jag inte beskriva det bättre, än att jag tror att man måste ha både blick, och lite känsla för just kurvor, när man bygger, + att man måste provköra (helst i den högsta sth som man ska ha på den aktuella sträckan) allt eftersom man byggt en bit, för det är inte lätt alla gånger att se vart "knycken" kommer. Det bästa hjälpmedlet är i.a.f, som leoj tipsar på, att använda verktyget "Straight track", eller spårbitar typ "Fixed track", eller liknande före ALLA kurvor, även om det bara är 0,5m, eller något sådant, annars är det i princip omöjligt att få till det.
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Hackar i kurvor. Finns det inte olika typer av räls. Viss räls är uppdelad i delar som kan vara två, fyra, sex eller ännu fler meter långa. Så varje kurva blir ju då uppdelad i små raksträckor. Men sedan finns det ju en annan typ av räls som inte är uppdelad så här utan en kurva blir en jämn fin böj. Men vilken räls är detta? Sedan finns det ju fast räls både raka och kurvor i olika storlekar. Hur är dessa att använda gentemot den vanliga rälsen?
Växlar är ju också en "konstig" del i Trainz. Trotts att formatet ger alla banbyggare näst intill oändligt med utrymme så görs växlar så att de liknar en vanlig Märklinbana. Kurvdelen i växeln blir så kraftig att vissa ånglok kör utanför rälsen. Jag vet inte om jag har rätt i detta men kan inte vissa tågsimulatorer göra växlar som ser mer naturtrogna ut. Jag vet att det går i Trainz men då är vi hänvisade till fasta växlar. |
![]() |
![]() |