Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-31, 23:39   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Vart ska du med så mycket cement?
Vagnen ser toppen ut!

KMW besöker inte forumet just nu  
Gammal 2011-02-02, 00:38   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Vart ska du med så mycket cement?
Destination Rosenbad, glömde dock att haka på ett par tankvagnar med vatten för fullgod effekt så får väl hinka ur strömmen istället

Full av inspiration drog man igång projekt skuggmodell idag och började med behållaren...lika full av förtvivlan avslutades kvällen fortfarande fast på behållaren vars skuggor ser helt ok ut på marken + den som kastas på andra tanken men skuggan från sig själv på sig själv ser verkligen krig ut(som syns i bilden) Har testat hit och dit med olika former, skalningar, polygon antal etc. men inget verkar hjälpa så förslag mottages med varm hand!

Som katten skyr vatten kommer jag att undvika allt som ens påminner om sfärer i fortsättningen iaf när det gäller modellering
Bifogade bilder
Filtyp: jpg krig.jpg (222.5 KB, 211 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 14:30   #3
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Efter en hel del experimenterande och sökning av information så verkar detta vara ett normalt problem när det gäller stencil shadows så som det är implementerat i RW(räknar inte med att denna metod ändras inom detta århundrade för det finns ju tydligen hur många engelska class xxxx lok som helst att göra innan någon förändring av kärnprogrammet kommer på fråga ).

Alternativen är få och otillfredställande så med största sannolikhet blir detta projekt oavslutat och arkiverat på någon undanskymd plats på hårddisken.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 13:11   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Tycker det vore väldigt synd om du låter denna detalj stoppa vagnen från att komma ut.
Jag gissar att problemet i grunden har med ljussättningen i RailWorks att göra.
Visst bygger de väldigt mycket engelskt och en del amerikanskt men de måste ju få in pengar för att verksamheten ska gå runt.
Såg dock en notis att man även håller på med själva kärnan i systemet och det lät väldigt intressant.
Man tittar på att förbättra ljussättningen vilket skulle kunna innebära riktigt fungerande lampor.
Man tittar också på att förlänga hur långt man ser så att man slipper saker som helt plötsligt poppar upp i fjärran.
Vidare skulle man även implementera regioner med objekt, t.ex. skog så man slipper plantera träden ett och ett.
Slutligen håller man också på och tittar på multiplayer!
Såg ingen om när dessa saker skulle komma men de brukar ju inte släppa nyheter förrän det finns ordentlig substans så någon gång under året hoppas jag.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 13:24   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Låt dig inte nedslås! vagnen ser fantastisk ut!

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Man tittar på att förbättra ljussättningen vilket skulle kunna innebära riktigt fungerande lampor.


Dom ska som jag har förstått det, byta metoden för ljus, helt och hållet, och använda sig av en vanligt förekommande metod i spel branschen, så att dom får en dynamisk ljussättning som lämpar sig bättre om dom vill kunna använda sig av till exempel headlights.

När detta sker så tror jag att dina problem med din vagn kommer att försvinna.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 01:20   #6
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Har väl lugnat ner mig ett par kilo nu Är bara väldigt frustrerande att inte kunna göra något åt problemet. Tror dock inte att ny ljussättning kommer att påverka detta tyvärr det verkar vara ett problem med dx9 och stencil shadows rent generellt och enda "lösningen"(om inte en alternativ skuggningsmetod dyker upp eller byte till dx10/11) verkar vara att skruva upp meshtäthet så pass att det enda som kommer att bli kvar av vagnen är en behållare och dess skugga om man ska hålla sig kring 10-12k trianglar.

I vilket fall jag har spenderat nog med tid på detta nu och kommer köra på för att få ut vagnen och försöka få till den minst dåliga lösningen jag kan. Alterativt får jag skicka med ett par solbrillor med nedladdningen så blir kanske det hela mindre uppenbart
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-10, 22:44   #7
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Någon som vet vad som meddelas på skylten på bilden nedan? Är det en skylt av typen dödsfara varning för kontaktledningar? Mycket tacksam om någon kan beskriva i ord eller ännu hellre visa med bild vad skylten visar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skylt.jpg (63.9 KB, 106 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009