![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
GRYMT!
![]() ![]() Om du färdigställer den så skulle det nästan vara värt att sätta upp en normal spårs bana på min lista om routes som jag vill bygga. Lycka till!
![]() |
#2 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Arbetet fortskrider!
Mycket kvar att fixa, men det ska nog lösa sig! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
|
![]()
Mycket snyggt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare v10
|
![]()
Runt fönstret, lägg märket till att jag försöker hålla mig till fyrkanter istället för trekanter när det gäller mina faces.
![]() Wireframen för hela loket. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
På en annan del av fönstret så är de ju liksom anslutna - du kanske förstår min fråga när du ser bilden? ![]() t23_fråga.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Tidigare v10
|
![]() Citat:
har missat att ansluta några stycken, tack för att du uppmärksammade det! Anledningen till att jag låter vissa av dom vara fristående är att jag har fått lära mig att man helst ska se till att varje face har 4 hörn, så för att uppnå det resultatet så kan jag likväl låta dom vara fristående, istället för att skapa en massa extra verticer i onödan. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2011-02-16 klockan 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
(blir lite svengelsaka av detta)
Vertex = punkter för att skapa polygoner Polygoner = trekantiga bitar som allt i 3d är uppbyggd av. Är ytan fyrkantigt, innehåller den 2 st polygoner Face = (detta är en gissning) Är en yta, som är platt, kan bestå av olika många polygoner. Tex så har en kub 6 faces men 12 polygoner. Vidare skulle då en åttsidig tärning ha 8 face, men 6 polygoner/face dvs totalt 48 st Vertex kommer aldig vidare ut i genereringen till trainz, du kan ha ett överflöd av sådana, som inte är ansluta till något, dessa kommer då inte heller visa något. Sätter du ihop tre stycken så får du då en polygon, så då syns den faktiskt ![]() Vidare så kan du antingen bara låta en vertex ha två anslutna "linjer" (kanter i polygonen) så blir den en platt. Har du tre skulle de kunna vara en fyrkant. Tror det inte finns någon begränsning på hur många "linjer" en vertex kan ha Dom vertexar du har inringade är anslutna till saker och ting. Att göra som Marcus gör, är rätt stort slöseri på polygoner, kan visa en bild sedan