![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
![]()
Har ju bara byggt enligt "spånskivemodellen" förut... med heightverktygen i stället för gips.. har testat lite med ledning av "En beskrivning av ett landskapsbygge".
Du har rätt i att många av oss byggare här är lite rädda, bl.a jag, för att kupera landskapet där räls finns.. nu blir det att ge sig på "Småländska höglandet" framåt....!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Bra Svenolov. Just därför har Benkegbg och jag dagligen under drygt ett kvarts år ägnat oss åt att ta fram en ny version av ”Realistiska landskap…”. Vi såg och ser möjligheterna att genom en s k DEM-karta bygga framtidens Trainz-banor. Bengan har visat vägen genom sin fantastiska rutt från Luleå upp i fjällvärlden.
Jag har förvisso byggt en platt bana. Den påbörjades för nästan ett och ett halvt år sedan. Då visst jag inte bättre, i dag ångrar jag mig. Nu planerar jag en DEM-bana – från 43 meters höjd upp till 200 och ner en bit. Det blir spännande. En DEM-karta är inte fullkomlig. Det inträffar att en järnväg vid ett hög berg hamnar på samma nivå. Då är man tvungen att platta till järnvägen till förhoppningsvis rätt nivå. En bra regel – gör först järnvägen helt färdig med rätt kurvradier, elstolpar, signaler etc. Sedan är det dags att låta naturen tala. Pröva Stina; Småland kan bli riktigt skoj. Det har nu gått över två månader sedan som manualen lades ut i Forum. Inte en enda kommentar – inte ens från dig, Svenolov. Men det har jag djup förståelse för. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
![]() Så är det, så länge man inte hör något så är allt frid och fröjd.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-03-01 klockan 22:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Kanske ska tilläggas, att även om man bygger "verkligt", dvs en rutt/bana som har REALISTISKA stigningar/sänkningar (räknat i promille), så är det oftast inget som SYNS nämvärt mycket, varken när man kör, eller visar bilder på sådana partier.
Däremot MÄRKS dom destomer, när man kör t.ex ett godståg, som har ett skapligt gäng vagnar i kroken, i Cab-läge. Och personligen vill jag kunna köra tågen så REALISTISKT som möjligt, det vill säga, varken i en "berg- och dalbana", eller på en "platt pannkaka". Men det är mina åsikter å tankar det, och dom delas säkert inte av alla ![]() ![]() Ett tips till dom som vill se, och lära sej, hur man bygger järnväg uppför höga, långa, stigningar (som dessutom går att köra på ett mycket realistiskt vis, dvs dä' ä INTE bär å åk, man måste tänka, å planera för att ta sej upp, och även ner, så att det inte skenar åt h..vete), är att ladda ner rutten "The Loops" från DLS.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-03-01 klockan 23:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
|
![]()
Jag tror att många liksom jag, trott att en järvväg alltid i möjligaste mån skall vara rak/platt. När jag har byggt med stigning har det känts lite orealistiskt, så det är med glädje jag läser detta. Nu behöver jag inte ha ågren för mina lätta backar och medlut.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
|
![]()
Från början kanske det inte är realistiskt men lägger man ner lika mycket tid på det som man redan gjort kan man få till det, kanske lägga till en kurvradie för att få banan längre p.g.a. motlutet.
Ska kolla the loops, låter som det är nått att provköra.... Kom på en sak till men utvecklar detta under egen tråd. Ser fram emot positiv kritik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-03-02 klockan 01:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
|
![]()
När jag bygger Norrlänken så har jag med stigningar. Även fast de oftast är ganska små och när spåret stiger uppåt eller neråt så är de en lång backe med.
Spåret stiger sakta Men jag har även mycket broar och tunnlar eftersom nya järnvägar ska vara rakare och planare. Så man kan köra i en högre hastighet. ![]() Bild på en stigning på Norrlänken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Ett exempel från verkligheten. Man sätter sig i ett tåg som avgår från Stockholm C norrut. När man passerar Karlberg har man förflyttat sig även i höjdled flera meter upp och ner, även fast man som passagerare inte har upplevt det så. Kan tyckas plant, men det är långt ifrån plant. Not. För er som inte vet, så ligger Karlberg bara någon/några kilometer bort från Stockholm C.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |