Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-02, 09:48   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Till alla fantastika landskapsbyggare som har järnvägen som utgångspunkt!

Ni får ta den här kritiken precis som ni vill, positiv eller negativ - det avgör ni själva. Jag drar alla (åtminsone 95%) över en kam, som bygger banor i Trainz. Det gäller inte bara ni som är medlemmar i vårt forum, jag menar ALLA trainzare världen över.

Som sagt, ni bygger väldigt fina lanskap och har säkert mycket gädje av det. Det har jag också i mitt byggande, även om min talang ligger långt efter när det gäller det konstnärliga jämfört med eran. Men en viktig sak glömms bort, tycker jag, när järnvägar och landskap byggs i Trainz.

De senaste veckorna har jag sett tips om hur man planar ut spår, och bilder där man använt Bengans fina DEM-kartor och förstört landskapet genom att - just det, plana ut spår. Det finns t.o.m. exempel på att kontaktledningar sätts ut innan spåren är knappt lagda.

Så här ser det oftast ut. Några platta baseboards med pefekt lagda spår och ett hisnade landskap runt omkring, med detaljer ända ner till gräsroten. Och körupplevelsen förblir platt. Varför kan inte marken (underbyggnaden) se ut ungefär som den här? En Eloge till Pe4r (bild 2) som bygger från rätt ända.

Lägg den första tiden (några månader eller så) på att bygga landskapet. Lägg sen ut spåren. Det är klart att det det måste fyllas ut med grus i en del gropar, och en del sprängarbeten behövs förmodligen också. Men det kan ju också vara ett trevligt och inspererande jobb. Om sen banan behöver elektrifieras så kommer det sist.

Det här inlägget är främst en hyllning till Bengans DEM-kartor och Pe4r som börjar i rätt ände, men även till dom som kan ta åt sig av min kritik.
Då kan jag glädja herrn att min DONJ linje är byggd med riktig DEM data som underlag och att jag istället för att platta ut lägger till ojämnheter (Transdem mfl DEM program jämnar ut terrängen, bland annat pga upplösningen av datan i Sverige är så pass låg).

Från högsta punkten på DONJ till lägsta så skiljer det nästan 400 meter i höjdled.... om jag inte missminner mig är det Ryssjön på nästan 380 meters höjd medan Norrsundet ligger på typ 2m....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009