![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
|
![]()
Järnvägsfakta - Kabelrännor
(Minsta tillåtna mått)
//theSnuFFer |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
|
![]()
Järnvägsfakta - Signaler, skyltar & tavlors placering
Fråga: Citat:
Placering relativt spår Som huvudregel anges den placering relativt spåret som normalt ska tillämpas. Som alternativ anges den placering som får tillämpas om den i förhållande till huvudregeln innebär praktiska eller ekonomiska fördelar eller ger bättre sikt. Placering vid: (OBS! Detta gäller även i bryggor.) Ett spår: • Huvudregel till vänster. Alternativt till höger. Vid flera intilliggande spår: • För spåret längst till vänster eller mellanliggande spår – Huvudregel till vänster. Alternativ till höger med piltavla. • För spåret längst till höger – Huvudregel till höger. Alternativ till vänster. (Två spår anses ligga intill varandra i följande fall: 1. När spåravståndet är mindre än 10 m (oberoende av om något av spåren är sidospår). 2. När spåren tillhör en dubbelspårig linjesträcka även om spåravståndet överstiger 10m. Om det, på en driftplats, finns en plattform som är minst 5 m bred mellan spåren, anses spåren inte ligga intill varandra även om spåravståndet understiger 10 m. Där det finns mer än två intilliggande spår benämns de spår som ligger mellan de två yttersta spåren 'mellanliggande spår'.) Bangårdar & Växlings- och medgivandedvärgsignaler: • Huvudregel till vänster. Alternativ till höger med piltavla. Medgivandedvärgsignal behöver inte piltavla om den placeras till höger invid högerplacerad huvudljussignal. Dvärgsignalen kan placeras lågt (under 0,76 m över RÖK) eller högt (signalcentrum ca 3 m över RÖK). Om siktskäl eller andra skäl påkallar det bör signalen placeras högt. Övrigt ang. placering:
Siktkrav • Huvudljussignal: För kategorierna infarts-, mellan-, linjeplats- och mellanblocksignal, normalt 300 m, minimum 50 m. Om siktsträckan är kortare än 200 m ska särskild information om detta lämnas till föraren med extra orienteringstavla med avståndsinformation alt. enligt punkten nedan. För annan signalkategori normalt 200 m och minimum 50 m. • Repeterförsignal med avståndsinformation, placeras så att den syns minst 300 m innan huvudsignalen. Om det går bör den placeras så att antingen huvudljus- eller försignal syns kontinuerligt från det längsta avstånd som är möjligt att uppnå på platsen. • Huvuddvärgsignal: Normalt 200 m, minimum 50 m. Om siktsträckan är kortare än 100 m ska särskild information om detta lämnas till föraren med extra orienteringstavla med avståndsinformation alt. enligt punkten ovan. Om det är kort avstånd till nästa huvudsignal (under 200m) eller om andra skäl påkallar det bör signalen placeras med centrum ca 3 m över RÖK. (Får inte placeras mellan fristående försignal och efterföljande huvudljussignal.) • Försignal: Siktkravet bygger på att föraren ska kunna se åtta stycken blinkar. Siktkravet gäller även för försignal kombinerad med huvudljussignal. För banor med ATC baseras siktkravet på hastigheten 80 km/h eftersom det är den högsta hastighet som fordon utan fungerande ATC får framföras med. km/h: 130 120 110 100 90 80 meter 220 200 185 170 150 140 • Växlings- och medgivandedvärgsignaler: Normalt 200 m, minimum 50 m. Om siktsträckan är kortare än 100 m ska särskild information om detta lämnas till föraren enligt uppgift i linjeboken. (Denna metod används huvudsakligen på bangårdar och andra ställen där det bedöms som olämpligt att sätta upp signaler eller tavlor.) //theSnuFFer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Det var ett tag sedan någon gjorde ett inlägg i den här tråden, men efter att nu ha tragglat med växlar i Trainz ett tag,
skulle jag vilja dela med mig av mina erfarenheter av vad man kan göra för att få dem lite mer verklighetstrogna än vad automatiken ger. Jag jobbar i TS12 och TS2010, för tidigare versioner vet jag inte om menyvalen kan se annorlunda ut. Verklighetstrogna(re) växlar i Trainz Växlar är lätta att skapa i Trainz, men vill man att de ska ge ett verklighetstroget intryck krävs en del extra arbete. Ett alternativ är att använda något av de fasta växelobjekt som finns (sök på switch, turnout, junction i Objekt-menyn), men då är man begränsad till de växelställ, slipers, m.m. som de objekten har. Här ska vi i stället titta på vad man kan göra för att bättra på utseendet på de växlar man skapar genom att bara skarva ihop spår. Allra först lite terminologi. Figur 1 visar delarna i en växel. Stamspåret är det raka spåret genom växeln, grenspåret är det som böjer av från stamspåret. Spåren korsar varandra i korsningsspetsen. Växeln läggs om manuellt med ett växelställ eller fjärrstyrt med ett växeldriv, som kan vara placerat till höger eller vänster. Låt oss då göra en växel! Välj en lämplig spårtyp, dra ett spår, dra ett spår till och släpp på det första. Räta ut delen före växeln (eftersom Trainz tycker att den delen bör böjas till lite, men det tycker oftast inte vi; se inlägg #3 i denna tråd om detta). Då blir det något liknande det i Figur 2. Snyggt va? Mmm, mja. Förbättringspotential finns. Låt oss ta det stegvis: 1) Till att börja med, byt ut den exotiska spaken Trainz valt som växelställ mot något mer bekant. Gå till menyn för Trackside-objekt, ta bort spaken och välj en annan från listan. I det här fallet har jag valt den som heter Lever manual right och då blir det som i Figur 3. Ser ju genast trevligare ut. Vilket växelställ eller växeldriv man vill ha beror naturligtvis på vald region och epok. Det finns många att välja på på Download Station. För att slippa ta bort spaken Trainz sätter dit på varje växel, avmarkerar man Automatic junction placement under Options->Surveyor Settings. Det går också att styra Trainz till att sätta in ett annat växelställ/driv – men det är överkurs. 2) En närmare titt på växeln, nu i Figur 4, avslöjar att slipersarna ligger omlott på stamspåret och grenspåret. På en riktig växel går slipersarna hela vägen över växeln. I Trainz går det inte att efterbilda det exakt, men man kan komma ganska nära. Tricket är att placera två nya spline-punkter på stam- resp. grenspår, på samma avstånd från spårens förgreningspunkt. Flytta ena spline-punkten fram och tillbaka lite, tills slipersarna går ihop. Då blir det som i Figur 5. 3) I samband med att man justerar slipersarna är det också lämpligt att ge växeln en förebildstrogen geometri. I Trainz kan en växel se ut i stort sett hur som helst, men i verkligheten finns bara ett begränsat antal utformningar med vissa vinklar och kurvradier. Det leder för långt att redogöra för detta här, låt oss bara konstatera att det finns växelschabloner på Download Station som i hög grad underlättar att få till en verklighetstrogen utformning på växeln. I Figur 6 har jag lagt på schablonen WS 1zu09, som ingår i en serie schabloner för tyska växlar, men där många av varianterna också stämmer med svenska växlar. 4) När nu rälssegmenten är slutgiltigt på plats, är det läge att lägga till hjärtstycke och moträler. Det är de delar som sitter vid korsningsspetsen och dels låter det inre hjulet passera över det korsande spåret (hjärtstycket), dels styr det yttre hjulet till rätt spår (moträl). Flera varianter av detta finns på Download Station, jag brukar använda Turnout Frog Left och Turnout Frog Right, som är Trackside-object. Figur 7 visar resultatet. De två delarna får man dra lite fram och tillbaks för att få på rätt ställe. För de här två ska man också tänka på att Turnout Frog Right ska ligga till vänster och Turnout Frog Left till höger! Viktigt för ett bra resultat är också att växelspåren har samma nivå och lutning. Annars kommer ena spåret över det andra i korsningsspetsen och då blir det inget riktigt kryss av de två ”frogarna”. Lite trixande och kanske en extra spline-punkt kan behövas, särskilt om spåren ändrar lutning före eller efter växeln. 5) Nu ser växeln betydligt bättre ut, som jämförelsen i Figur 8 visar. Har man hög ambitionsnivå kan man göra ännu mer. Till fjärrstyrda växlar kan man t.ex. lägga en kabelränna från ställverket fram till växeldrivet. Äldre mekaniska ställverk med vajrar kan man också modellera – för tysk förebild finns fina detaljer för vajerdragning ovan mark på Download Station. Svenska vajrar gick i allmänhet under marken, så det är lite mindre jobb att modellera ![]() Det här var ett antal steg och det är en hel del jobb, särskilt om man har många växlar. Vilka är då viktigast av de olika stegen? Det beror förstås lite på tycke och smak, men ett absolut minimum är ändå steg 1 (växelställ/växeldriv). Ska man bara göra en sak till utöver det, så är det steg 4 (hjärtstycke och moträler), som inte heller är så arbetskrävande. Därefter steg 2 (slipersarna), som ytterligare bättrar på utseendet med ganska liten arbetsinsats. Sedan steg 3 (växelgeometri), som kan bli arbetskrävande eftersom det lätt leder till att man måste dra om stora delar av den övriga spårläggningen, om man inte tänkt på detta med geometrier från början. Steg 3 är kanske mer för finsmakaren, som kan se om grenspåret har en radie på 300 m (OK) eller 400 m (inte OK). Gör man steg 2 och/eller 3, så görs de helst innan steg 4, annars får man garanterat justera placeringen på Trackside-objekten i steg 4 på nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
|
![]()
Efterlängtad tråd
![]() För den som vill fördjupa sig kan jag föreslå Banverkets dokumentsida http://ida8iext.banverket.se/bvdok_extern/default.aspx Sök enligt de kriterier som står där Några saker jag snubblat över BVS 1523.002 Spårväxel Standardsortiment BVS 1523.003 Spårväxel Sortiment förvaltning och avveckling BVS 1523.004 Spårväxel Normalvärden och toleranser BVS 1523.005 Spårväxel Definitioner och förkortningar BVH 1523.009 Spårväxel Profilering av enkelspetsad korsning BVH 1523.013 Spårväxel Projekteringshandbok BVS 1523.015 Spårväxel Standardutförande anläggningsdel, komponent BVH 1521.113 Växeldriv, slipersdriv MET Montage och underhåll BVS 522.30 Tekniska bestämmelser för sliprar av betong BVH586.45 Växelprojekteringshandboken BVS1586.26 Banöverbyggnad plattformar BVS 1586.41 Banöverbyggnad - Spårgeometri, version 2.0 |
![]() |
![]() |