Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-05, 10:16   #1
Sikforsände
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard Uppdatering av TZ 2009

Hej! Ännu en nybörjare på forumet!
Har misslyckats med att få hem uppdateringarna till mitt nyinköpta spel. Jag har build 38411 och har tryckt för en sådan uppdatering. Efter 4 tim utan slutförande förstår jag att något gör jag fel. När frågan kommer Kör eller Spara har jag valt kör. Ska jag välja spara? Var då någonstans? Ska programmet vara igång under uppdateringen? Efter installationen kommer man ju till Launch och då ska jag fylla i lite uppgifter. Raden CD tolkar jag till att jag ska lägga in serial no? När jag är klar med den rutan vill man att jag ska uppdatera.
Jag har nu avinstallerat allting via Auran > Avinstallera och även det jag hittat i utforskaren.
Tacksam för råd innan jag försöker installera igen.
Första gången för mig i den här genren (det kanske märks) .
Lars-Åke i Värmland
Sikforsände besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 12:16   #2
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Hej där, och välkommen hit

Ja, du ska skriva in din CD nyckel där, det är en bra början.

Du laddade ner från http://www.auran.com/servicepacks/#TS2009 ??

Börja ladda ner (och spara den på valfritt ställe på datorn)
Build 38411 -> 40040
och kör den, du ska inte ha trainz igång under tiden. Patchningen kan ta grymt långt tid, ett tips kan vara att köra den på natten och låt den köra klart utan att någon stör den.

Sen ska du göra samma sak med
Build 40040 -> 41844
samt
Build 41844 -> 44653
Gammal 2011-03-05, 15:35   #3
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Håller med om att uppdateringen tar mycket låååång tid. Inte för att det kan ha någon betydelse - men jag startade om datorn efter varje patchning innan jag började med nästa. MEN jag startade aldrig om spelet, bara datorn. Och som sagt - låt det få ta den tid den behöver för att uppdatera. Ha tålamod.
Hälsningar
Gammal 2011-03-07, 08:35   #4
Sikforsände
Medlem

Standard

Tillbaka igen. Allting är ju relativt, men vad är mycket låååång tid egentligen? Patching startade ca 15.00 igår och i morse vid 6.30 hade den kommit ca halvvägs (gröna markeringen). Vid varje försök stannar processen på exakt samma ställe och inget händer på 15 timmar. Har jag för lite tålamod? Är det 1-2 dygn som gäller? Eller ännu mer? I vilket fall som helst sparade jag patchen i Trainz 2009 under program. Innan jag körde det från utforskaren hävde jag eventuell blockering. Tar gärna emot fler tips, vill ju komma igång alltså! Hälsningar Lars-Åke
Sikforsände besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 10:34   #5
leoj
Medlem

Standard

uhum..
Det borde inte hända, vid vilket steg börjar den dumma sig?

det borde ta några timmar, säg typ 2-8
jag lyckades patcha alla patcher från lunch till middag (satt vid datorn och gjorde annat samtidigt)
Gammal 2011-03-07, 12:31   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Själv brukar jag lägga uppdateringen tillsammans med Trainz och köra installationen därifrån.
Sen jag började med detta. Så tycker jag dels, att det går mycket snabbare och har inte heller haft problem vid installationerna som tidigare.
Men kanske bara har haft bonröta eller sitter och inbillar mig, att det går fortare.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (116.4 KB, 154 visningar)
Gammal 2011-03-07, 15:20   #7
Sikforsände
Medlem

Standard

Till leoj: Jag blir lite osäker om jag skulle kunna dela upp uppdateringen ytterligare. Jag får alltså hem 38411 to 40 nånting. Den lägger jag i Trains 2009, som ligger under Program. Sedan in i utforskaren och dubbelklickar, då sätter det hela igång med att jag trycker på Apply. Sedan jobbar den på i ca 2 timmar och den ramlar på gröna fyrkanter på färdigraden. Men när hälften av raden är fylld, dvs ca 50% stoppar det, den står still som det verkar. Jag har ingen aning om vart patching är någonstans då. Dialogrutan säger patching.
Gammal 2011-03-07, 16:30   #8
leoj
Medlem

Standard

Prova att gör som Bengan säger, det ska itne spela någon roll

Du har inte nått program som tillhör trainz igång?

har du gjort följande:
Lancher (starta inte själva spelet) -> Options, fliken Planet Auran, skapa ett konto/fyll det konto du har, skriv även in cd nyckeln, spara och provat patcha?

Om du försöker ominstallera trainz, gör på följande sätt:
Avinstallera helt, ta bort alla mappar som tillhör trainz (om du inte byggt /laddat hem massa objekt, men verkar inte vara fallet nu), starta om datorn, installera trainz igen.
Starta igång trainz, skapa en bana (viktigast är att du sparar nått bara, lägg dit en bit räls), spara den, installera ett objekt (ta valfri cdp fil och installera). Stäng av trainz, starta om datorn. Börja nu patcha igen.

Vet inte om detta kommer hjälpa, men det borde eliminera de flesta fel man kan tänka på..

Det finns även en knapp om du går via Lancher (som ovan) -> Options, fliken Planet Auran, under konto raden, där finns en knapp som heter patch trainz. Jag tror den fanns någon annanstans innan, hittar du inte knappen kolla runt lite. Den kommer då ladda ner din patchfil igen från nätet och starta den, det kanske kan fungera..
Gammal 2011-03-07, 18:05   #9
Sikforsände
Medlem

Standard

Jag gjorde som så att jag avslutade patching via Ctr/Alt Del och startade om. Öppnade sedan Launch - Start. Då står det att jag har build 40040, så det verkade fungera. Men då försökte Trains ansluta till Planet Auran via en tillåtelsefråga. Jag får igång det hjälpligt men hela tiden uppmanas jag att reparera via CM. När det är gjort Ska jag fylla i serial no osv gång på gång. Det är som en ond cirkel. Ska jag innan jag installerar patchen tillåta anslutning? Och i så fall var? I Trains?
Gammal 2011-03-09, 10:27   #10
Sikforsände
Medlem

Standard

Fortsätter att kämpa på med uppdateringarna, men något skiter sig.
Jag har sparat skärmdumparna, men vet inte hur jag får in dem här. Kanske någon kunnig ville mejla mig för lite rådgivning?
Gammal 2011-03-09, 10:37   #11
leoj
Medlem

Standard

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29264
i filen som finns där så står det hur man gör för att man ska ladda upp filerna
Gammal 2011-03-09, 12:31   #12
Sikforsände
Medlem

Standard

Det är det tar stopp:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dump 3 copy.jpg (103.9 KB, 110 visningar)
Gammal 2011-03-09, 12:52   #13
leoj
Medlem

Standard

Det ser ut som du redan patchat, med tanke på vad som står på raderna ovan..

Om du startar trainz, vad har du för build nummer då?
Gammal 2011-03-09, 13:05   #14
leoj
Medlem

Standard

Förresten, har du treez/någon expantion installerad med?
Gammal 2011-03-09, 15:42   #15
Sikforsände
Medlem

Standard

Om jag startar har jag build 40040 version 3.1. Problemet är att launcher orkar knappt starta, dvs det tar ett par minuter innan den dyker upp och varje gång måste jag fylla i serial nr och inloggningsuppgifter. Jag kommer då in i Trainz, men får ett meddelande varje gång att jag måste reparera via CM och om jag trycker OK ska det gå automatiskt, vilket det inte gör. När jag då går in i CM repareras det för fullt och jag kan via den öppna trains(start). Men om jag sedan går ur igen och måste öppna launcher får jag börja om igen med serial nr osv. Verkar omständigt tycker jag. Ska försöka med nästa build nu. Det här med treez/expansion, hur ser jag det?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41.