![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Sist i alla malmtåg gick en s.k. smörjarvagn som innehöll oljor, fett, kannor och sprutor samt ett brädfodrat uppvärmt personalutrymme för smörjare och bromasare. Malmvagnarna hade ju glidlager och måste smörjas flera gånger på sträckan Kiruna - Narvik. Dessa vagnar skrotades på 1940-talet då alla malmvagnar försetts med rullager.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 14:40. Anledning: Tillrättad version av vagnen 110313 14:35 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta var SJs första elektriska malmtågslok. Loket var ett s.k. dubbellok därav en A och en B-del. Loken hade en motor med jättelik rotor och en jättelik vevstake drev vevskivan och koppelstängerna.
Till serien av lok hör en hytt som finns här: http://www.mediafire.com/?wpx1ie19vr8rw17 Nödvändiga Assets finns här: http://www.mediafire.com/?csfmcu0ljbtv3xv Nu har ni så ni kan testa vad er dator går för genom att sätta ihop ett 32 vagnars malmtåg!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den ständigt stigande efterfrågan på svensk järnmalm innebar att nya vagntyper utvecklades med 35 tons lastförmåga och kraftigare boggier.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 13:56. Anledning: anm. från leoj att assets var felaktig 110313 13:52 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Efter 2:a världkriget krävdes krafttag för att få malmtransporterna att möta efterfrågan på svensk järmmalm. Större lastförmåga och större hastighet ledde till denna Mas-vagn med 42 tons lastförmåga, kraftigare boggier, helgjutna skivhjul och helsvetsad korg.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Denne särling bland svenska ellok byggdes i Tyskland efter 1:a världskriget då det var mycket billigare där. Loket var väl en slags svensk "krokodil" eller lite skämtsamt en svensk "Renalligator". Loket har fått en egen hytt som finns här:
http://www.mediafire.com/?2ph761ajwlowam1 och alla nödvändiga Assets finns här: http://www.mediafire.com/?8ez8m7bgnktmtp8 Alla blånerade plåtlok målades SJ-bruna på 1930-talet. Vad kan detta månne betyda, Ekan ?-)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det i mitt tycke vackraste ellok som byggts! Oa, Oc och Pa hade samma typ av jättemotor och var klädda med blånerad stålplåt. Passar utmärkt att dra Korvtigers vackra teakvagnar!
Alla nödvändiga Assets finns här: http://www.mediafire.com/?992gm1pi4n18xlx
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-03-13 klockan 15:04. Anledning: Assets fel enl. leoj m.fl. 110313 15:00 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det första teakklädda elloket (teak var billigt vid den tiden) med sin enorma koppelstång blev ett sorgebarn för SJ, Od raglade fram på rälsen som en drucken renfösare, skakade som en tombola (svårt att balansera ut en sån jättestake) och ville gärna fortsätta rakt fram i kurvor (s.k. klättningstendens). Men dessa problem har vi ju inte i Trainz!
Alla nödiga Assets här: http://www.mediafire.com/?rn4otor34983q3i
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
ellok, kalkvagn, laster, malmvagn |
|
|