![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Är som jag förstått främst en Norr- och Västerbottnisk förekomst, men de kanske passar bra på andra ställen också.
I mitten av 1800-talet övergick man ifrån de stora klassiska fyrkantiga trösklogarna till att bygga "runda" (i regel åttkantiga men ibland tiokantiga). Grejen med de runda logarna var att man kunde haka fast en tröskbult vid centrum och sedan tröska genom att dra denna runt golvet med en höst istället för att stå och slå med slagor som för "gammalt". De var i bruk fram till 1940-50 nån gång då tröskverk och skördetröskor gjorde handtröskning omodernt. Nu för tiden används de flesta kvarvarande som förrådsutrymmen och vissa är ombygda till danslokaler. Kommer i pack om två, en stängd och en med vidöppna dörrar för alla er logdans-bohov ![]()
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
f*n vad snyygt
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Man tackar å bockar.
Det kan jag ju säga, man har då svängt runt å slagit klackarna i taket (dansat ![]() ![]() ![]() Passar perfekt i mina landskapsbyggen, att fylla på med en och annan sådan här ![]()
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Roligt att ni gillar dem, finns nu även på DLS sök på kuid: 364762