Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-18, 22:46   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Jag tänkte visa en bild på ett mycket ofärdigt Wij bruk.

Det kommer att bestå av själva bruket som inte har någon textur ännu men är klar som modell.
Järnmagasinet som har en hm... slags textur just nu, likaså marken och dammen. Ännu är det mycket jobb kvar med texturerna.

Att vi gör marken som en del av modellen är för att den är lite för komplex för 5 meters grid med strömmarna och hur de skall gå ihop till en ström.

Det gick ju inga spår ända upp till bruket så det kommer att bli ett scenery object med rök och ljud är det tänkt.

MVH / BjörnL
Ursäkta en gamlig,
med vad tillverkar Wij Bruk? Är det ett stångjärnsbruk eller vad?

Det ni gör är förbaskat intressant för en "tekniknörd" som jag och jag är djupt impad av det ni håller på med !!!

Nyfiken röd:

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 23:23   #2
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Smile

Hej LAn
Kul att du gillar det.

Wij bruk är ju ett järnbruk från början men vid vår tid så är det i princip ett stålvslsverk modell äldre.
För att citera Wikipedia

Wij bruk anlades 1797 som ett manufakturverk intill Wij säteri vid Nötboån. Anläggningen innehöll från början två knipphammare och fyra spikhammare. Smedjan kom sedan att byggas om och till ett antal gånger innan den brann ned 1863. Den återuppfördes emellertid omgående. 1882 installerades en ånghammare och en ångpanna i kombination med en räckvällugn. Smidet vid Vi ersattes 1884-85 med ett mediumvalsverk. Valsverket kompletterades 1903 med ett finvalsverk. Det valsade stålet kom sedan att säljas till bl.a. Gillette i Tyskland för tillverkning av rakblad.
-----------

En rolig och udda grej är att när jag pluggade till ingenijör för många år sen måste man praktisera på somrarna. En sommar 1979? Så jobbade jag i österbybruks snabbstålsvalsverk och förvalspsparet där vi fyra killar hanterade stålgöt med handtänger var från ca 1890. Så jag har faktiskt jobbat i en endast marginellt modernare miljö alldeles på riktigt
Mvh /BjornL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 23:37   #3
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard Tack björnl !

En bakgrundshistoria väcker alltid intresset! Följer med just intresse denna tråd!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 23:47   #4
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Det är en väldigt tur att Björn kommit ombord på DONJ projektet för det har växt till att bli ganska omfattande. Björn är ju också bättre på 3D än mig.
Wij är t.ex. bara det ena av två bruk som är på listan. Jädraås bruk är det andra bruket. DONJ passerade och skötte även Brattfors bruk men det planerar vi att kanske skippa pga det las ner på tidigt 1900 tal. Till detta kommer ju två sågverk och ett pappersbruk - alla rivna nu.

Björn har mätt upp Wij bruk, iaf de delar som finns kvar - han påstår att det var ett bra skäl till att köpa någon form av laser...
Jag skall väl också se om jag kan få tag i en sådan där laser, vi har ju en hel del kvar att mäta upp... Jädraås bruk är t.ex. en ganska stor byggnad som vi behöver ritningar för.....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 23:57   #5
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

bild_jädraåsbruk.jpg
Jädraås bruk i 20 graders värme vid sjutiden på kvällen den fantastiska 24 april...
En rent enorm dag för övrigt - har nog aldrig varit med om sådan värme redan 24 april...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 22:03   #6
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Mycket trevlig bild.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 22:29   #7
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard the sounds ot silence - not

Hej

Arbetet fortskrider med Wij och just nu håller jag på ed själva brukets stexturer o det tar tiiid minsan. men nu är texturerna på mark och dammen någorlunda klar.

Har snott ihop ett litet ljud till bruket också, en blandning av ångmaskin m.ä. litet vattenfall och fabrik som jag laddade upp (wav format)

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg wij.jpg (142.8 KB, 314 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip Wij_1.zip (927.8 KB, 44 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:52.